Mila Coupic
Mila Coupic
Mila Coupic
Mila Coupic
Mila Coupic
Mila Coupic
Mila Coupic
Mila Coupic
Mila Coupic
Mila Coupic
Mila Coupic
Mila Coupic
Mila Coupic
Mila Coupic
Mila Coupic
Mila Coupic
Mila Coupic
Mila Coupic
Mila Coupic
Mila Coupic
Mila Coupic
Mila Coupic
Mila Coupic
Mila Coupic
Mila Coupic

Mila vokser opp

Jeg skjønner meg ikke på Mila. Nå har jeg møtte henne siden 2005, men hver gang hun dukker opp er det i en ny, smart versjon. Årets het Coupic.

Publisert Sist oppdatert

De som står bak bruker henne ganske kynisk for å vise hvor flinke de er. Og Mila demonstrerer det gjerne. Magna Steyr er en av bilindustriens giganter, så stor og seriøs at de var på nippet til å overta Opel for noen år siden.

De har virksomheter over hele verden, og ved fabrikken i Østerrike bygger de BMW’er og Peugeoter og Mercedeser, og den eneste grunnen til at de ikke lenger leverer det førsteklasses håndverket som en Aston Martin Rapide representerer, er at AM fikk en såpass stor dipp i salget at de fikk ledig kapasitet hjemme.

Men i tillegg til å bygge biler, gjør de konsulent-tjenester som strekker seg fra å løse et enkelt lite problem til å konstruere en hel bil, og gjøre den produksjonsklar, med full fabrikk.

Man skulle tro at kompetansen deres, og navnet, var velkjent blant folk som trenger slike tjenester, men de syns allikevel alltid det er like morsomt å kjøpe noe kvadratmeter på Genève-utstillingen, og vise oss gemene hva de har tenkt nå.

Første gang jeg møtte en av deres Mila’er var i Frankfurt 2005. Siden har de flyttet henne til Genève og – dersom hun har vært med hvert år (jeg har ikke sjekket akkurat det), er hun nå med for åttende gang (men jeg husker bare seks av dem).

LES OGSÅ: Magna ser fremover

Denne gang med en slags utvikling på Citroëns Pluriel-oppskrift. (Hvorfor fulgte ikke flere den veien? Det er en av de glupeste/morsomme bilene jeg har hatt.)

Her har ansvarlig for design hos Magna Steyr, Andreas Wolfsgruber, tatt utgangspunkt i noe vi kan kalle en SUV-coupe.

Han har mekket et fantastisk tak der en soft topp, med masse glasspaneler, gir en helt åpen følelse også når taket er igjen. Men taket kan selvfølgelig sleides ned – i to seksjoner, så man kan også ha bare den bakerste delen åpen og den forreste lukket. Smart, skal det vise seg.

Men selvfølgelig kan man også åpne det hele, komplett cabriolet – eller kanskje heller: verdens største soltak. Fordi takrammen og vindusstolpene står fremdeles fast – så sett i profil er ikke bilen endret.

Men her kommer grunnen til at Magna Steyr kaller denne Mila-utgaven 3-1 modell. Den tredje versjonen, etter Coupé og Åpen, er nemlig pick-up’en. Baksetet har en smart knekk, så den kan skyves fremover og dermed danne en høy bakvegg.

(Artikkelen fortsetter under video)

Ikke bare blir det et stort lasterom av dette med taket på plass. Men med taket senket har vi et skikkelig lasteplan.

En bil til en nisje som ikke er funnet opp ennå. Kanskje de klarer å selge ideen?

To avsluttende PS’er: MILA betyr egentlig Modular Innovative Light Automobile. Men årets modellnavn er mye verre.

Nå har jeg ikke fått med meg noen av årets Formel 1-sendinger, så jeg aner ikke hvordan Atle Gulbrandsen & Co løser problemet når de skal uttale navnet til Marussia-lagets nye, franske fører. Jeg nevnte i starten at årets Mila heter Coupic – det er nesten like ugreit.

Powered by Labrador CMS