-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ovalen er hjemme igjen
Etter at Ford gikk til pantelåneren med den, er igjen den blå ovalen hjemme, der den hører til. I 66 måneder har dette symbolet ligget i stampen.

Det er egentlig litt pussig. Dagen etter at vi hadde publisert en historie om verdien av bilbransjens merkevarer, med Ford på 7. plass der merkevaren var verd 7 milliarder dollar, og hadde sunket i verdi det siste året, kom det en gladmelding fra Ford:
«Nå Eier Vi Den Blå Ovalen Igjen.»
Jeg vet ikke om noen husker en bilbransje i krise. Virkelig krise. De amerikanske bilgigantene viste i praksis at det ikke gikk an å være så stor at man ikke kunne gå konkurs – noe mange lot til å tro.
GM og Chrysler ble reddet av Staten mens Ford gikk til det vi i gode gamle dager kalte stampen. Til onkel. Altså til pantelåneren.
Eller i Fords tilfelle, til et vennlig bank- og finanssystem som lånte dem 23,5 milliarder dollar. 18,5 av dem mot sikkerhet i alt Ford i USA hadde av eiendeler og salgbare verdier.
Da snakker vi ikke bare bygninger og maskiner og lager, men vi snakker abstrakte begreper, som F-150 eller Mustang registrerte merkevarer. Og vi snakker Selve merkevaren. Den Blå Ovalen.
Vilkårene var tøffe. Alt som var satt i pant skulle forbli pant. Ikke bare til lånet var betalt, men helt til kredittvurderingsbyråene igjen friskmeldte selskapet.
I september i fjor var alt tilbakebetalt, da hadde Ford tjent penger i tre år på rappen. I mars i år utbetalte selskapet sitt første kvartalsutbytte på nesten seks år. Og nå, mot slutten av mai, sa Moody’s Investor Service at Ford var gitt en «Investment Grade» rating.
Bill Ford ønsket symbolet velkommen hjem, der det egentlig hører til, hos Ford familien – som ikke bare inkluderer Fordene, men 166.000 medarbeidere over hele verden.
- Da vi brukte vår merkevare som del av sikkerheten, la vi også hele vår arv, hele vår historie i pant, sa han.
- Ford-ovalen er en av de best kjente logoer i verden og er en kilde til stolthet for oss alle. Å få den tilbake føles så fantastisk at dette er en av de beste dager jeg noensinne har opplevd.
Alan Mulally, Ford-sjefen som er den som virkelig identifiseres med Fords fantastiske snuoperasjon, la til:
- Dagens Moody’s-beslutning, og det at all sikkerhet - spesielt Ford-ovalen - nå er tilbake som vår eiendom, er en viktig milepæl og enda et bevis på at vi kan levere strålende produkter, gjøre en god butikk og bidra til en bedre verden, så lenge vi har laserfokus på vår Ford-One plan.
GM og Chrysler har også mye å være stolte av når de ser tilbake på disse årene, men å ha klart seg selv, som Ford, fortjener ekstra applaus.
Nå går jeg ut fra at Ovalen poleres, etter mer enn 5 år i hvelvet.