-
Scania:
Verksmester/teknisk leder
-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Ovalen er hjemme igjen
Etter at Ford gikk til pantelåneren med den, er igjen den blå ovalen hjemme, der den hører til. I 66 måneder har dette symbolet ligget i stampen.
Det er egentlig litt pussig. Dagen etter at vi hadde publisert en historie om verdien av bilbransjens merkevarer, med Ford på 7. plass der merkevaren var verd 7 milliarder dollar, og hadde sunket i verdi det siste året, kom det en gladmelding fra Ford:
«Nå Eier Vi Den Blå Ovalen Igjen.»
Jeg vet ikke om noen husker en bilbransje i krise. Virkelig krise. De amerikanske bilgigantene viste i praksis at det ikke gikk an å være så stor at man ikke kunne gå konkurs – noe mange lot til å tro.
GM og Chrysler ble reddet av Staten mens Ford gikk til det vi i gode gamle dager kalte stampen. Til onkel. Altså til pantelåneren.
Eller i Fords tilfelle, til et vennlig bank- og finanssystem som lånte dem 23,5 milliarder dollar. 18,5 av dem mot sikkerhet i alt Ford i USA hadde av eiendeler og salgbare verdier.
Da snakker vi ikke bare bygninger og maskiner og lager, men vi snakker abstrakte begreper, som F-150 eller Mustang registrerte merkevarer. Og vi snakker Selve merkevaren. Den Blå Ovalen.
Vilkårene var tøffe. Alt som var satt i pant skulle forbli pant. Ikke bare til lånet var betalt, men helt til kredittvurderingsbyråene igjen friskmeldte selskapet.
I september i fjor var alt tilbakebetalt, da hadde Ford tjent penger i tre år på rappen. I mars i år utbetalte selskapet sitt første kvartalsutbytte på nesten seks år. Og nå, mot slutten av mai, sa Moody’s Investor Service at Ford var gitt en «Investment Grade» rating.
Bill Ford ønsket symbolet velkommen hjem, der det egentlig hører til, hos Ford familien – som ikke bare inkluderer Fordene, men 166.000 medarbeidere over hele verden.
- Da vi brukte vår merkevare som del av sikkerheten, la vi også hele vår arv, hele vår historie i pant, sa han.
- Ford-ovalen er en av de best kjente logoer i verden og er en kilde til stolthet for oss alle. Å få den tilbake føles så fantastisk at dette er en av de beste dager jeg noensinne har opplevd.
Alan Mulally, Ford-sjefen som er den som virkelig identifiseres med Fords fantastiske snuoperasjon, la til:
- Dagens Moody’s-beslutning, og det at all sikkerhet - spesielt Ford-ovalen - nå er tilbake som vår eiendom, er en viktig milepæl og enda et bevis på at vi kan levere strålende produkter, gjøre en god butikk og bidra til en bedre verden, så lenge vi har laserfokus på vår Ford-One plan.
GM og Chrysler har også mye å være stolte av når de ser tilbake på disse årene, men å ha klart seg selv, som Ford, fortjener ekstra applaus.
Nå går jeg ut fra at Ovalen poleres, etter mer enn 5 år i hvelvet.