Opel Zafira
Opel Zafira
Opel Zafira
Opel Zafira
Opel Zafira
Opel Zafira
Opel Zafira

Opel Zafira

De ble sett på som et nødvendig onde tidligere. Nå er flerbruksbilene blitt et bilvalg langt flere burde vurdere.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Den nye flerbrukssatsingen fra Opel befinner seg egentlig et lite hakk over de tre andre når det gjelder størrelse. Riktignok er det ikke så mange centimeterne det handler om, men det er akkurat tilstrekkelig til å gjøre en forskjell.

Bak rattet i Zafira er det raskt tydelig at Opel har fortsatt arbeidet de startet med på Insignia. Interiørkvaliteten er meget god, og alt føles ut som hel ved.

Førermiljøet er riktignok moderne, men samtidig er det noe konservativt over det. Det er et godt utvalg i knapper, og de fleste vil nok bruke litt tid på å finne frem til de viktigste uten å måtte kikke. Riktignok har du tilgang til det viktigste fra rattet, men samlingen med knapper i toppen av midtkonsollen er ganske omfattende om du sammenligner med storselger Touran.

Det røde dekorlyset, som blant annet går i to striper langs konsollen som skiller setene foran, får delt mottakelse i testteamet.

Når det kommer til sittekomfort er Zafira i en egen klasse. Takket være komfortsetene som fortsatt bare koster rundt 3500 kroner per side, finner du velvære som er verdt hver eneste krone.

Justeringsmulighetene er mange, og en forlengbar sittepute er prikken over i-en som sørger for at samtlige holder frem Opel som sin klare favoritt når vi snakker om plassen bak rattet.

Zafira er størst, og dermed også tyngst – 150 kilo tyngre enn 5008. Da vi kjørte Zafira på utenlandslanseringen lot vi oss imponere av den gode styrefølelsen. Det beviste at Opel har hørt på kritikken som har kommet mot både Astra og Insignia om at de har vært litt for lette på rattet.

Utfordringen for oss i denne testen er at dekkene bilen sto på viste seg å være følsomme på sporete veier. Det gjør at du blir sittende og korrigere mer enn du skulle ønske, særlig under kjøring på motorvei.

Opel gir mye storbilfølelse, både på grunn av den innvendige plassen, men også ut fra hvordan bilen oppfører seg ute på veien.

Zafira har helt klart den beste løsningen for midtsetet – det kan nemlig slås sammen, samtidig som du skyver de to ytterste setene innover, og så bakover. Det betyr at du kan sitte nesten som i en limousine med bena fremover.

Når bilen skal gjøres om til sjuseter, har man funnet en fiks måte å pakke bort bagasjeskjuleren. Takket være sin lengde, er det også Zafira som byr på mest plass til bagasje som syvseter. Likevel er det som fireseter den virkelig briljerer.

Kanskje et paradoks om man ser på disse bilene som syvsetere, men det bekrefter egentlig at dette først og fremst er flerbruksbiler – du kan frakte syv personer, men om det er din hovedoppgave bør du se mot andre og langt større biler.

Testbilen er godt utstyrt, interiøret og fargevalgene i instrumenteringen er tradisjonell, men gir et anstrøk av premium. Et stort pluss på testskjemaet får også Zafira for sin lyspakke.

Ingen andre biler i denne prisklassen har et så avansert lyssystem, og det er ikke bare bra i teorien, men fungerer meget godt på mørke norske vinterveier. Skulle vi ønsket oss noe mer i denne måtte det være en toclutchgirkasse.

LES VIDERE:
- Innledning
- Ford Grand C-Max
- Peugeot 5008
- Volkswagen Touran
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Ford Grand C-Max
- Testvurdering og poeng Opel Zafira
- Testvurdering og poeng Peugeot 5008
- Testvurdering og poeng Volkswagen Touran

Powered by Labrador CMS