-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ford Grand C-Max
De ble sett på som et nødvendig onde tidligere. Nå er flerbruksbilene blitt et bilvalg langt flere burde vurdere.
- Innledning
Med Focus-plattformen i bunnen er det ikke noen tvil om at også den største av de to C-Max-modellene gjør det godt når det gjelder kjøreegenskaper.
Styrefølelsen er fortsatt blant det beste du kan få i denne prisklassen – så om du ønsker å sukre pillen etter å ha måttet innse at det ble flerbruksbil i fire år til, så er Ford et godt valg for den som liker å kjøre.
Det er bare et års tid siden C-Max kom, og den føles naturlig nok fortsatt som en veldig moderne bil. Informasjonsskjermene har god grafikk og interiøret viser at Ford har kommet et langt steg fremover. Hendler og brytere sitter logisk plassert. De er godt merket og lette å betjene.
Ford tok et lite steg bakover fra fargevalgene som gjorde Mondeo til litt i overkant tivoli, og denne gangen har de truffet godt. Her finner du behagelige farger som fungerer godt både på dag- og nattetid.
En annen stor fordel med Grand C-Max er skyvedørene bak. Det er deilig å slippe å være livredd for at en av ungene slipper døra si rett i bilen ved siden av. Det gir dessuten glimrende tilgang til både den midterste og bakerste seterekka. Ikke minst om du skal inn og ut av bilen med unger som sitter i barnesete, er denne løsningen absolutt den beste.
Vår testbil var utstyrt med den nest minste dieselmotoren. Toliteren er ikke den mest moderne dieselmotoren, noe som synes på forbruk og tilhørende utslipp. 154 gram er ikke noe å rope hurra for. Du må imidlertid opp på denne motoren for å kunne få med toclutchkassa. Den fungerer bra, men det merkes at den er noen generasjoner ferskere enn DSG-kassa i Touranen.
C-Max er best som fireseter, bra som seksseter og bortimot ubrukelig som syvseter. Årsaken er at den midterste plassen i den andre seteraden er for smal til at noen kan sitte godt der.
Sittekomforten er også det som får mest kritikk av testteamet. Sitteputene i forsetene er for korte. Når man i tillegg ikke kan vinkelregulere seteputa, går det ut over komforten – og muligheten til å finne en optimal sittestilling.
På rufsete vinterveier føles også C-Max litt stumpete. De gode kjøreegenskapene skyldes nok blant annet at bilen er forholdsvis stiv i oppsettet – noe du merker ganske godt når det virkelig blir skarpe kanter.
Testbilen var godt utstyrt. Skinninteriør, ryggekamera, navigasjon, nøkkelfri og med elektrisk åpning av bakluka. Fikse ting du også setter pris på i en slik bil er 220 voltsuttak som leverer 150 watt, klappbord i andre seterad og varme i frontvinduet. Stereoanlegget fra Sony leverer også godt med lyd.
Like imponert blir du ikke av at man ikke har funnet noe sted å gjøre av bagasjeskjuleren når du gjør om bilen til syvseter, og at det lille vidvinkelspeilet som kan felles ut for å sjekke ut hvem som plager hvem i baksetet, delvis skjuler det vanlige bakspeilet.
LES VIDERE:
- Innledning
- Opel Zafira
- Peugeot 5008
- Volkswagen Touran
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Ford Grand C-Max
- Testvurdering og poeng Opel Zafira
- Testvurdering og poeng Peugeot 5008
- Testvurdering og poeng Volkswagen Touran