Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max

Ford Grand C-Max

De ble sett på som et nødvendig onde tidligere. Nå er flerbruksbilene blitt et bilvalg langt flere burde vurdere.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Med Focus-plattformen i bunnen er det ikke noen tvil om at også den største av de to C-Max-modellene gjør det godt når det gjelder kjøreegenskaper.

Styrefølelsen er fortsatt blant det beste du kan få i denne prisklassen – så om du ønsker å sukre pillen etter å ha måttet innse at det ble flerbruksbil i fire år til, så er Ford et godt valg for den som liker å kjøre.

Det er bare et års tid siden C-Max kom, og den føles naturlig nok fortsatt som en veldig moderne bil. Informasjonsskjermene har god grafikk og interiøret viser at Ford har kommet et langt steg fremover. Hendler og brytere sitter logisk plassert. De er godt merket og lette å betjene.

Ford tok et lite steg bakover fra fargevalgene som gjorde Mondeo til litt i overkant tivoli, og denne gangen har de truffet godt. Her finner du behagelige farger som fungerer godt både på dag- og nattetid.

En annen stor fordel med Grand C-Max er skyvedørene bak. Det er deilig å slippe å være livredd for at en av ungene slipper døra si rett i bilen ved siden av. Det gir dessuten glimrende tilgang til både den midterste og bakerste seterekka. Ikke minst om du skal inn og ut av bilen med unger som sitter i barnesete, er denne løsningen absolutt den beste.

Vår testbil var utstyrt med den nest minste dieselmotoren. Toliteren er ikke den mest moderne dieselmotoren, noe som synes på forbruk og tilhørende utslipp. 154 gram er ikke noe å rope hurra for. Du må imidlertid opp på denne motoren for å kunne få med toclutchkassa. Den fungerer bra, men det merkes at den er noen generasjoner ferskere enn DSG-kassa i Touranen.

C-Max er best som fireseter, bra som seksseter og bortimot ubrukelig som syvseter. Årsaken er at den midterste plassen i den andre seteraden er for smal til at noen kan sitte godt der.

Sittekomforten er også det som får mest kritikk av testteamet. Sitteputene i forsetene er for korte. Når man i tillegg ikke kan vinkelregulere seteputa, går det ut over komforten – og muligheten til å finne en optimal sittestilling.

På rufsete vinterveier føles også C-Max litt stumpete. De gode kjøreegenskapene skyldes nok blant annet at bilen er forholdsvis stiv i oppsettet – noe du merker ganske godt når det virkelig blir skarpe kanter.

Testbilen var godt utstyrt. Skinninteriør, ryggekamera, navigasjon, nøkkelfri og med elektrisk åpning av bakluka. Fikse ting du også setter pris på i en slik bil er 220 voltsuttak som leverer 150 watt, klappbord i andre seterad og varme i frontvinduet. Stereoanlegget fra Sony leverer også godt med lyd.

Like imponert blir du ikke av at man ikke har funnet noe sted å gjøre av bagasjeskjuleren når du gjør om bilen til syvseter, og at det lille vidvinkelspeilet som kan felles ut for å sjekke ut hvem som plager hvem i baksetet, delvis skjuler det vanlige bakspeilet.

LES VIDERE:
- Innledning
- Opel Zafira
- Peugeot 5008
- Volkswagen Touran
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Ford Grand C-Max
- Testvurdering og poeng Opel Zafira
- Testvurdering og poeng Peugeot 5008
- Testvurdering og poeng Volkswagen Touran

Powered by Labrador CMS