Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran

Volkswagen Touran

De ble sett på som et nødvendig onde tidligere. Nå er flerbruksbilene blitt et bilvalg langt flere burde vurdere.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Til tross for at det var franskmennene som virkelig oppfant denne klassen, har nok en gang Volkswagen gått inn og gjort den til sin.

Til tross for at Touran begynner å bli en gammel bil holder den absolutt godt følge. Små oppgraderinger hele tiden har gjort den til en mye bedre bil, til tross for at den nesten ser identisk ut fra utsiden.

Det begynner å bli en utslitt beskrivelse, men ergonomien og et superintuitivt førermiljø sørger for at du finner deg veldig raskt til rette i Touran. Du trenger nesten ikke se for å finne en knapp – den bare er akkurat der du forventer at den skal være. Ikke er det for mange av dem heller. Det kunne fort virket spartansk, men oppleves ikke slik.

Touran er den mest konservative av bilene i testen. Både når det gjelder utseende og hvordan den oppleves. I likhet med sin nære slektning Golf, klarer den denne balansen mellom å være sosialt akseptert, uten å være spesielt dyr eller eksklusiv – snarere tvert i mot. Når du kommer på fotballtreningen står det ganske sikkert minst tre andre Touraner der også.

En av de viktigste oppgraderingene som har skjedd med Touran er chassiset. Det synes overhodet ikke – men når du kommer deg bak rattet kjenner du det etter bare noen meter: Evnen til å kombinere det faste og litt stive du finner i C-Max, styringen i Zafira og fjæringskomforten i Peugeot.

Kjøreopplevelsen er harmonisk – det skyldes også i stor grad DSG-girkassen, som er den desidert beste i klassen. Du kan også gire denne manuelt ved å bruke hendlene på rattet. Et utslipp på 121 gram er best i testen.

Touran kommer også godt ut av det når vi snakker om opplevd kvalitet – materialvalget er bra og alt som minner om varebil er borte.

Volkswagen har valgt en annen løsning for setene enn de andre. De to setene i bakerste rekke legges riktignok flatt ned i gulvet, men i midterste rad må du enten bare bikke dem fremover, eller benytte deg av muligheten til å løfte dem helt ut.

Velger du det siste får du virkelig bra lasteplass – særlig fordi det fremre passasjersetet også kan klappes forover slik at du virkelig kan laste langt. Spørsmålet er hvor ofte du faktisk velger å ta seter helt ut av bilen – det krever i tilfelle bedre planlagt fleksibilitet enn for de andre.

Testbilen vår var en Highline, noe som betyr bra med utstyr. Ryggekamera, parkeringssensorer, navigasjon, brett i midterste seterad og adaptive xenonlys.

Litt merkelig at Volkswagen ikke har klart å finne en smart måte å pakke bort bagasjeromsskjuleren – den kan selvsagt legges nede ved bena ved midtre seterad, men noen særlig god løsning er det ikke.

LES VIDERE:
- Innledning
- Ford Grand C-Max
- Opel Zafira
- Peugeot 5008
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Ford Grand C-Max
- Testvurdering og poeng Opel Zafira
- Testvurdering og poeng Peugeot 5008
- Testvurdering og poeng Volkswagen Touran

Powered by Labrador CMS