Småfolk i farta
Smakebiter fra utstillingen
Småfolk i farta
Smakebiter fra utstillingen
Småfolk i farta
Smakebiter fra utstillingen
Småfolk i farta
Smakebiter fra utstillingen
Småfolk i farta
Smakebiter fra utstillingen
Småfolk i farta
Smakebiter fra utstillingen
Ford 1932 V8 tråbil

Ford 1932 V8 tråbil

Ford 1932 V8 tråbil

Ford 1932 V8 tråbil

Ford 1932 V8 tråbil

Ford 1932 V8 tråbil

Ford 1932 V8 tråbil

Ford 1932 V8 tråbil

Ford 1932 V8 tråbil

Ford 1932 V8 tråbil

Ford 1932 V8 tråbil

Ford 1932 V8 tråbil

Ford 1932 V8 tråbil

Ford 1932 V8 tråbil

Ford 1932 V8 tråbil

Ford 1932 V8 tråbil

Ford 1932 V8 tråbil

Ford 1932 V8 tråbil

Ford 1932 V8 tråbil

Ford 1932 V8 tråbil

Tråbiler på høyt nivå

Million-dollar-bil showet på Pebble Beach i år kommer til å minne deg på barndommen din.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke ofte at de store klassisk-bil auksjonene under Pebble Beach uken, verdens mest snobbete bilarrangement, byr på biler til et sted mellom 8.000 og 12.000 dollar. Og der du syns at det kanskje er i dyreste laget.

Det kommer til å skje i år. Via et av verdens nydeligste bilmuseer, Petersen Automotive Museum, er det kommet et antall utrolige tråbiler som skal auksjoneres bort av forskjellige store auksjonshus ved forskjellige store anledninger.

De tre første av RM Auctions i Monterey, nå i august. Ingen av bilene har noen minimumspris, men auksjonshuset som oftere jobber mer med sekssifrede dollarsummer, enn firesifrede, antyder mellom de 8 og 12. Selv er jeg ganske sikker på at flere av disse bilene kommer til å sprenge øvre grense.

For dette er biler som Petersen-museet har fått spesialbygget. De har tatt utgangspunkt i en forholdsvis vanlig tråbil. Den kommer fra noe som heter Warehouse Thirty-Six, og akkurat den bilen som brukes er et slags forsøk på å vise en hot-rod roadster Ford fra 1932.

Det er her Petersens alibi ligger, for de ønsket å feire nettopp denne. I 1932 kom nemlig Ford med sin masseproduserte V-åtter, med ganske tøff design (takket være Edsel Ford) og med en basis som var grunnlag for en rekke praktfulle hotrods – helt opp til våre dager.

Så Petersen-museet sendte denne tråbilen til ni skikkelige hotrod byggere og ba dem lage en juniorutgave av det de ellers drev med i full størrelse. Her møter vi de mest kjente firmaene, Fastlane Rod Shop, So-Cal, Rolling Bones og noen av de dyktigste utøverne som finnes.

Men jeg tror kanskje de fleste vil påstå at den som kommer fra Troy er den fineste av dem alle. Den ser ut som en krympet Bonneville-racer og ser perfekt ut i alle detaljer.

Om 20 år håper jeg vi har en Bonneville-kjempe som kan fortelle at «jeg ble inspirert til dette da jeg fikk en Bonneville-aktig tråbil i 2012. Etter det så jeg meg aldri tilbake».

Men, du store verden, de er imponerende alle sammen, og de med litt bakgrunn fra klassiske rods vil kunne fortelle deg at den som Fastlane bygget, er en tro kopi av Phil Beckers 2011 Street Rod of the Year.

… eller at den som kommer fra Hollywood Hot Rods, opplagt er en hyllest til Troy Ladd’s «Respect Tradition» 1932-roadster. Den har jo til og med en miniutgave av Hemi med innsprøytning.

Men siden vi er kommet så langt kan jeg kanskje få lov til å minne om «Småfolk i Farta». En praktfull tråbilutstilling på Norsk Vegmuseum på Hundersfossen i 2003. Dersom du gikk glipp av den, og den nydelige katalogen, så er det ingen grunn til å fortvile.

Om katalogen fremdeles finnes vet jeg forresten ikke, de nydelige fotografiene til Ole Birger Gjevre gjør det i hvert fall, og det samme gjør utstillingen. Der finner du mange biler som er fullt på høyde med Peters-bilene.

I år befinner utstillingen seg på Valdresmusea på Fagernes. De som klarer å gå gjennom den, og ikke lengte tilbake til barndommen, er sannsynligvis spennende forsøksmateriale for adferds-psykologer.

Powered by Labrador CMS