-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Porsche med drift på fire
På Paris-utstillingen utvider Porsche 911-familien med fire nye medlemmer. Her får du møte dem.
Nå vil ikke jeg påstå at Porsche 911 er den ideelle vinterbilen, men den blir i alle fall vesentlig bedre med firehjulsdrift enn når den bare skyver på bakhjulene.
Nå lanseres nye 911 (991) Carrera 4 og Carrera 4S i to karosseriformer, som coupé og cabriolet. PTM, Porsche Traction Management, er navnet på det aktive systemet som fordeler kreftene mellom de fire hjulene etter behov.
I utgangspunktet leveres det meste av krefter til bakhjulene for å opprettholde den karakteristiske Porsche-dynamikken. Men når veien blir våt eller iset sørger systemet for å fordele kreftene dit de kan utnyttes mest effektivt for maksimalt grep.
Basisoppskriften er selvsagt den samme som for 911-modellene med bakhjulsdrift – det lette karosseriet og det sportslige hjulopphenget, motoren og girkassene er identiske. De eneste forskjeller er endringene som er foretatt i forbindelse med firehjulsdriften.
De nye modellene bruker vesentlig mindre drivstoff enn forgjengerne (997), inntil 16 prosent, ikke minst takket være en vektreduksjon på opptil 65 kg.
Utseendemessig skiller AWD-modellene seg ut på en ekstra bred hekk – skjermene er 22 mm bredere enn på 2WD-modellene, dekkene er 10 mm bredere og det tradisjonelle røde «båndet» som binder sammen baklyktene har fått ny utforming.
Alle modeller har 7-trinns manuell girkasse som standard og PDK dobbel clutch girkasse som opsjon. Carrera 4 coupé med 350 hk sprinter til 100 på 4,5 sekunder mens cabrioleten bruker to tideler mer. Toppfarten er henholdsvis 285 og 282 km/t.
Carrera 4S har en 3,8-liter boxermotor med 400 hk. Her er akstiden oppgitt til 4,1 sekunder (4,3 for cab) og toppfarten 299 km/t (295 km/t).
En ny meny i instrumentpanelet viser sjåføren hvordan PTM-systemet fordeler kreftene.
I forbindelse med lansering av AWD-modellene lanserer Porsche aktiv cruise control (ACC) som tilleggsutstyr til hele modellrekken. Denne justerer hastigheten i forhold til bilen foran, og gir en ekstra sikkerhetsfunksjon, PAS, som hjelper med å forhindre påkjørsler.
Porsche tilbyr et stort skyve-glasstak som tilbehør for Carrera coupéene. Kunder som bestiller en 911 med Sport Chrone-pakke får nå en enda mer sportslig opplevelse siden systemet automatisk dobbeltclutcher når man girer ned.
De nye Carrera 4-modellene debuterer på Paris-utstillingen om en måned, og de første bilene er på plass i Norge innen årsskiftet.
Her er de norske prisene:
Les våre førsteinntrykk: