Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer

Nye Jaguar-motorer
Thomas Øvreset, sjef for Jaguar-importøren i Norge, sammen med Andy Dobson som er Jaguars utviklingsansvarlige for Saloon-segmentet.

Også de største krymper

Første gang vi kjørte Jaguar XJ var det med en 5,8-liters V8 kompressormotor. Det gikk praktfullt. Nå har vi nettopp kjørt 2013-modellen. Med en 2-liters firer! Kanskje enda praktfullere.

Publisert Sist oppdatert

Nå skal jeg ikke gjøre dette bedre enn det er, for det sier seg selv at 240 hester er under halvparten av mer enn 500, og at når vekten på det de skal dra er omtrent den samme, klarer de ikke å gjøre samme jobben.

Men dette har med karaktertrekk å gjøre. Når du disiplinerer en liten firer til å levere 340 Nm forholdsvis sømløst fra 2.000 til 4.000 omdreininger, og dette blir levert gjennom det som må være verdens silkemykeste automat (sågar med åtte trinn), er det plutselig helt uinteressant å telle sylindre eller måle hestekrefter.

Du sitter og kjører og savner ingenting, du holder følge med alt og bilen viser ganske overlegne egenskaper når du gjør noe utenfor programmet – for eksempel kjører forbi.

Dessuten har du den komforten du venter fra en slik bil, og det er i hvert fall ikke mer dekkstøy i en slik bil fordi om den har færre hester. Som regel tvert imot.

Og – dersom det er noe tema – for virkelig å kunne savne snerret fra overlegen motorkraft og en mengde sylindre, må du sveive ned rutene i en bil som Jaguar XJ, ellers hører du ingen ting, verken veåttere med kompressorer eller dieselmotorer med store toleranser om morran.

Det siste er nemlig et tema rundt det vi nettopp snakker om. For det finnes et dieselalternativ til denne bensinmotoren på to liter som er sterkere, minst like forbruksmager og som ikke koster særlig mye mer.

Er noen virkelig villige til å kjøpe en radikal nedsizing, et grep som er minst like avansert som en mer enn to tonn tung range-extender bil, og adskillig mer miljøvennlig?

Problemet er at de som er villige til å betale for å være Early Adopters, vil gjerne ha noe som presenterer dem som det.

En Fisker syns, en avansert drivlinje har ofte EL eller HY på nummerskiltet. Her har du bare en «vanlig» Jaguar på et «vanlig» nummerskilt. Det er bare kjennere som gir deg applaus for å være en virkelig avant garde.

Når det gjelder 3-liters motoren behøver man ikke å be om unnskyldning for – eller forklare – noe som helst. Det er en veldig logisk motor i en stor limousine, som gjør som ventet, men som ikke overrasker slik som to-literen gjør.

Begge disse motorene kommer fra Fords motorfabrikk i Valencia, og er vel de siste rester av Fords eierskap i Jaguar som opphørte da Tata gikk inn for fire år siden. Det er allerede annonsert en helt ny motorserie fra Jaguar / Land Rover som skal starte helt nede på 1,6 liter.

Men tro ikke at disse to nye motorene bare er hentet ut av en underleverandørs innholdsrike hyller. Disse motorene er forfinet hos Jaguar og utstyrt med deres turbo (for to-literen) eller kompressor (V6-motoren) teknologi. Det er åpenbart at kattemykt fremdeles er et sterkt krav i den familien.

Jaguar er inne i en spennende utvikling akkurat nå. Sportbrake er for lengst annonsert. En ny firehjulsdrift også. Begge disse nye oppskriftene skal prøvekjøres senere i høst.

Og så er det det nye motorprogrammet som først og fremst uttrykkes ved denne to-literen og en V6 3-liter på 340 hk.

Bøkene på biler med de nye motorene – de leveres forresten også i XF-sammenheng (men av en eller annen grunn, foreløpig ikke i XF Sportbrake) – åpnes den 24. september.

2-literen starter på ca. 1 mill, V6 på 1.280.000 kroner. Firehjulsdriften vil komme på ca. 60.000 i tillegg og legger på 110 kg. (Sportbrake, siden vi nevnte den, er det alt bestilt 18 av til Norge, mange er det allerede kunder på, men noen kan fremdeles leveres før jul).

Konkurrenter: Tyskerne.

Fakta Jaguar XJ 2-liter i4 (3-liter V6 i parentes)

Motor:

4-syl. turbo bensinmotor, 1999 ccm. (V6 bensin, kompressor)

Effekt:

177 kW (240 hk) v/5.500 o/min. (250/349 v. 6.500)
340 Nm v/2000-4000 o/min. (450 v. 3500-5000)

LxBxH:

512 (525 med lang akselavstand) x 190 x 145 cm.

Akselavstand:

315,5 cm.

Egenvekt m/fører:

fra 1700 kg.

Bagasjerom:

520 liter

Aks. 0-100 km/t:

7,5 (5,9) sek.

Toppfart:

241 (250 – elektronisk begrenset) km/t.

Snittforbruk:

0,93 (0,94) l/mil.

CO2:

216 (224) g/km.

Pris:

Fra «ca. en million» (kr 1.280.000).

Powered by Labrador CMS