-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Cayenne med V8-diesel
Porsche utvider familien med et nytt, kraftig alternativ – Cayenne S Diesel.
Dieselmodellen dominerer det norske Cayenne-salget. Av 167 nye biler registrert hittil i år, har 158 dieselmotor. Kun 9 har altså ifølge registreringstallene fra OFV gått for en Cayenne med bensinmotor.
Det betyr ikke nødvendigvis at den nye modellen blir en suksess hos oss, til det blir prisen for stiv for de fleste. For mens en Cayenne Diesel Tiptronic med 211 hestekrefter koster 876.000 kroner, utgjør bare avgiftene på den nye modellen nesten like mye.
Fra Audi
Motoren Porsche har lagt under panseret kommer i utgangspunktet fra Audi, hvor den blant annet benyttes i Q7. Mens Audi nøyer seg med 340 hk og 800 Nm, henter Porsche ut hele 382 hestekrefter og et dreiemoment på 850 Newtonmeter.
Omsatt til ytelser betyr det at den drøyt to tonn tunge bilen gjør null til hundre på 5,7 sekunder og har en potensiell toppfart på 252 km/t.
Takket være effektiv forbrenning og automatisk start/stopp har man greid å holde forbruket nede på anstendige 0,83 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 218 g/km ifølge EU-syklusen. Det er en forbedring på cirka 10 prosent i forhold til Q7.
Typisk Porsche
Selv om mange entusiaster er skeptiske til diesel, hevder Porsche at deres velkjente sportsbil-DNA er godt representert i Cayenne S Diesel, både når det gjelder lydbilde og ytelser.
Rolig gange ved lave turtall og snerr som en V8 bensinmotor ved gasspådrag er egenskaper de fremhever i den nye modellen.
Som alle Cayenne-modeller er også denne utstyrt med PTM aktiv firehjulsdrift. Systemet gir følelsen av å kjøre en bakhjulsdrevet bil under normale forhold, mens forhjulsdriften trer støttende til under mer krevende forhold for å øke stabilitet og fremkommelighet.
Ønsker man en enda mer dynamisk bil, kan Cayenne S Diesel utstyres med Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).
Turbil
Den kraftige dieselmotoren gjør bilen ideell som trekkvogn, og ifølge Porsche drar den ubesværet båt- og hestehengere med tillatt maksimalvekt på inntil 3,5 tonn.
Bilen kan utstyres med en 100-liters dieseltank, og med det oppgitte snittforbruket vil man da teoretisk kunne tilbakelegge en strekning på 120 mil uten innlagte tankstopp.
Eksteriøret har detaljer som andre Cayenne S- og V8-modeller. Bremsene er for eksempel dimensjonert for å stå i stil med kraftpakken under panseret, og kjennetegnes av calipere lakkert i sølvgrått.
Cayenne S Diesel kommer på markedet tidlig i 2013. Veiledende pris i Norge blir 1.375.000 kroner, hvorav engangsavgiftene alene utgjør kr 722.310. De fleste vil nok dermed velge 211-hesteren som er en halv million rimeligere.
LES OGSÅ: Suksess før start