Nissan Extrem

Chevrolet Onix

Chevrolet Onix

Honda Jazz Twist

Honda Jazz Twist

Hyundai HB20X

Chevrolet Onix

Chevrolet Onix

Chevrolet Onix

Chevrolet Onix

Chevrolet Onix

Chevrolet Onix

Nissan Extrem

Nissan Extrem

Nissan Extrem

Nissan Extrem

Nissan Extrem

Nissan Extrem

Honda Jazz Twist

Honda Jazz Twist

Hyundai HB20X

Renault dCross

Renault dCross

Renault dCross

Sao Paulo med globale signaler

Tidligere har bilutstillingene i Brasil vært ganske lokale affærer. Årets Sao Paulo-utgave sender imidlertid signaler til hele bil-globen.

Publisert Sist oppdatert

Hadde Brasil ligger i Europa, hadde de vært på annen plass blant vår verdensdels bilproduserende nasjoner. Og et marked på 3,4 millioner, ny rekord og opp 3 prosent i forhold til året før, er heller ikke noe å blåse av.

Brasil er en betydningsfull del av verdens bilindustri, VW, Fiat, Chevrolet, Ford, Renault, Peugeot-Citroën og Honda produserer alle sekssifrede volumer der og er med på å få produksjonen godt over 2,5 millioner (i fjor).

Derfor er det kanskje ikke rart at bilutstillingene i det landet er store. Men det er nytt at det dukker opp produkter der som bør være av annet enn kuriositetsinteresse for oss andre. Brasil har hatt sine spesielle modeller, ganske nøkterne og med økonomi som hovednevner.

Vi har allerede nevnt at Nissan teaset en overraskelse i god tid før utstillingen åpnet. En ny slags bil – ble vi lovet. Det viser seg at vi snakker om en slags sportslig SUV-coupé – en to dørs Evoque-møter-Juke som har tatt den helt ut.

LES MER: NISSANS NYE SAMBA

eXtrem heter den, og er vel egentlig ikke det. Urban Compact Sports kaller Nissan det – vi har sett oppskriften i et utall konseptbiler og Nissan har vel allerede vist oss ideen i den spesielle Nismo-trimmede Juken vi møtte for en stund siden.

Denne er forresten nesten 30 cm kortere enn Juke, godt gjort å få til det og det er opplagt at noe av designspråket her vil finne veien over i produksjonsbiler. Men som den står der er den 100 prosent konsept så det er egentlig helt uinteressant hva man påstår er drivlinjen her.

Kan komme til Norge

Uinteressant er det derimot ikke at den nye Chevrolet Onix er bygget på samme plattform som for eksempel Sonic. Selv om det sies at dette er en Brasil-utviklet modell spesielt for Brasil er Chervolet så global for tiden at neste stasjon for denne modellen godt kan være en forretning i Drammen – eller Seoul.

B-segmentet er av stadig større interesse for Chevrolet, det kan virke som om de akter å fylle hver eneste ende av denne populære delen av markedet. Og spesielt i Brasil er dette vitalt for Chevrolet – Brasil er nummer tre for dem etter USA og Kina. 5 milliarder dollars har GM investert i landet siden 2008 og Onix – en ganske alminnelig, men ikke uten attraksjoner – kompakt SUV.

Skal vi bare dra modellutvalget deres – det er noen modellnavn du aldri hadde drømt om at du skulle få høre der: Trailblazer, Malibu, Camaro, Cruze, Sonic, Captiva og Montana er greie. Men Spin, Cobalt, Agile og S10 vil jeg tro er nye?

Mer fra Korea

Hyundai er en av de mange produsentene som nå har satt tennene i Brasil. For alvor – 20 år etter at de satte foten i landet for første gang. Ikke bare skal de bygge en fabrikk der, de har også lansert en egen serie for det lokale markedet. HB heter modellene, for Hyundai Brasil. HB20 – en hatchback, ikke langt unna i20 som vi kjenner den, dukket opp i september. Og nå sto den flunkende nye HB20X på standen.

Kall den gjerne en Cross over, selv om nå er det snart ikke mer igjen å crosse over. I hvert fall ikke en tøff river. For her var det ikke spor av firehjulsdrift. For meg ser det ut som det ganske tøffe skallet er designet i Europa – med et sterkt innslag av det designsjef Thomas Bürkle kaller Fluidic Sculpture.

Hyundai gjør oppmerksom på at «noen detaljer i den utstilte modellen kan bli endret når du ser produksjonsmodellen». Tror jeg gjerne – det lekre interiøret var litt for flashy til å overleve inn i en produksjonsvirkelighet.

Men hva som kommer i produksjon er en tredje 20-modell. En sedan som skal lanseres utpå nyåret.

Ny Jazz med mer plast

I motsetning til Hyundai har Honda vært på plass med produksjonsanlegg der i mange år. På utstillingen dukket de opp med en ny utgave av Jazz (eller Fit som den til VGs enorme munterhet heter på mange andre markeder).

Dette er også et lokalutviklet produkt men Twist, som den heter, fortjener større oppmerksomhet. For her har man på en måte utviklet Volkswagens Cross-oppskrift enda litt lenger.

Litt mer plast-cladding, tak-rails, noen andre distinkte eksteriøre kjennetegn (grill, matt svart her og der) og noe som definitivt ser ut som litt større bakkeklaring. Ikke akkurat en CR-V – men med tydelige ønsker om å bli tatt på alvor.

Klart en idé som andre også burde få ta del av.

Firedørs Fiesta-løft
Derimot er det ingen tvil om at de revisjonene som Sao Paulo avslørte på sin utgave av Fiesta er globale. Vi fikk servert alle nyhetene på hatchback-utgavene i Paris, men i Brasil (og USA) opptrer den også i firedørs versjon og det var den som fikk sin debut i Sao Paulo.

Litt mer Fusion, litt mer av Aston Martin-grillen, litt mer power-bulker på panseret og litt skikkeligere behandling av baklysene.

Mer Cross

Da var det mer å skrive hjem om fra Renaults stand. Ikke minst fordi de har tatt et grep som man ikke trodde var mulig – å oppgradere en Dacia til en Renault.

DCross het deres konseptbil – den så da faktisk ut som en opp-pumpet Duster. Ikke noe galt i det, men Dacia skal da være Dacia og Renault klare seg selv.

Kan det være at Renault allerede nå har begynt å tenke Dakar Raidet – som ikke skal avgå før i mai og holde seg unna Brasil, men krysse Argentina, Peru og Chile? Den ser seriøs nok ut til at slike tanker kan dukke opp.

Nå er Brasil blitt Renaults nest største marked, først og fremst takket være Duster og Sandero (opp 36 prosent så langt i år i et marked som økte med 5,5) så det er kanskje ikke så rart at Renault støtter seg på Dacia lokalt?

Men egentlig vet vi ikke noe om denne konseptbilen, Renault nevner den nesten ikke i pressemeldingen. Men jeg syntes den så spennende ut, med en front som er milevidt unna det som skal bli det nye korporate fjeset (se den nye Clio) og med en køla svart bakpart som så ut som om noen hadde byttet delene fra et Kinder-egg sett.

Et overraskende innslag.

Ny fabrikk
Den mest gledelige nyheten var det vel imidlertid BMW som sto for.

Ikke noen ny modell, men et første innskudd på 200 millioner Euro i en flunkende ny fabrikk. Foreløpig er det snakk om bare 30.000 biler i året når det er oppe og går om halvannet år, men siden målet er å stagge Audi lokalt, og siden Audi tar sikte på 150.000 biler fra sin Mexico-fabrikk kan mye tyde på at dette bare blir starten.

30.000 er allikevel ikke beskjedent – det er dobbelt så mange som BMW solgte der i fjor. Skal vi legge til: 1000 arbeidsplasser og det litt overraskende faktum at de har bygget motorsykler der, ved Amazonas bredd i Manaus, de siste par årene?

Og siden Renault har oppkalt sin lokale fabrikk etter Ayrton Senna kan jo BMW bruke Nelson Picquet som maskot for sin. Da han vant Canada for 30 år siden sørget han samtidig for BMWs første seier noen gang i Formel!

Powered by Labrador CMS