Litt oppdatert i-Miev

Mitsubishi foretar en oppdatering av sin kompakte elbil. Det innebærer blant annet litt lenger rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken ble det registrert 1040 Mitsubishi i-Miev i lanseringsåret 2011, noe som faktisk gjorde den til Norges mest solgte minibil, uansett drivlinje.

Salget av elbiler har økt videre i år, men det er primært Nissan som har nytt godt av dette med 2267 Leaf-registreringer.

Men det er også registret 656 i-Miev samtidig som de «franske» søsknene, Citroën C-Zero og Peugeot Ion teller henholdsvis 475 og 403 registeringer.

Etter to år på markedet får i-Miev en liten oppdatering av drivlinjen. Det innebærer at dreiemomentet øker fra 180 til 196 Newtonmeter.

Batteripakken på 16 kWh er den samme, men ved å bruke en lettere og mer effektiv elmotor, har man greid å øke rekkevidden med 10 kilometer. Ifølge EU-syklusen har bilen dermed en teoretisk rekkevidde på 160 kilometer.

TEST: Lav spenning

Andre oppgraderinger er energieffektive og sterkere LED frontlys. i-MiEV har i tillegg mulighet for å varme opp kupeen mens den står til lading via en smart fjernkontroll.

Et ekstra gir for regenerering av energi tilbake til batteriene er også unikt for i-MiEV. På den nye modellen vil i tillegg varmen i forsetene nå også omfatte seteryggen.

Den nye modellen er leveringsklar fra januar, og prisen er den samme som på den utgående modellen – kr 192.800 eksklusiv leveringsomkostninger.

Mitsubishi presiserer at endringene er eksklusive for deres modell og ikke vil gjelde bilene fra Citroën og Peugeot.

Powered by Labrador CMS