-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Corvette tilbake til røttene
Da jeg så nye Chevrolet Stingray i Detroit for et par måneder siden, var det med en liten følelse av at noe manglet. Nå er den blitt komplett.
Det tok da heller ikke lang tid før ulike former for lekkasjer viste at en cabriolet-versjon var på vei.
MER OM: Ny Corvette
Det hele så relativt klart ut allerede i slutten av januar, da vi viste disse bildene av en toppløs Corvette.
Hva er vel ellers mer naturlig enn å nappe taket av Corvette under solen i de sveitsiske alper.
Klar fra begynnelsen
Det er vanlig når en coupé går over til å bli en cabriolet at man må gjøre større endringer for å beholde stivheten, det fører ofte til økt vekt og andre uønskede bivirkninger – det er ikke tilfelle for Corvette.
De to ulike karosserivariantene overlapper hverandre bortimot perfekt, også når det gjelder høyde og vektfordelingen på 50/50.
GMs globale designsjef, Ed Welburn, som selv er en uttalt Stingray-fan, påpeker at dette handler om å ta bilen tilbake til opprinnelsen:
- Cabriolet har vært en del av hjertet og sjelen til Corvette siden begynnelsen av 1953. Med den helt nye Corvette Stingray, har vi designet coupéen og cabrioleten parallelt. Resultatet er at Corvette Stingray byr på en takløs kjøreopplevelse uten at du må gå på kompromiss med ytelser, teknologi eller design, sier Welburn.
Bedre støydempet
Ramma i både coupéen og cabrioleten er i aluminium, noe som gjør den over 50 prosent stivere enn forgjengerens som var i stål.
Som vi viste i saken vår fra januar, var det allerede da vi så denne rammen lett å se at en cabriolet var i nærheten – blant annet fordi takelementene i coupéen kunne tas av.
Sånn sett er den eneste store endringen som er gjort den nye plassen til å pakke ned taket når det slås ned. Noe du for øvrig kan gjøre i hastigheter opp til 50 kilometer i timen.
Kikker du inn i - eller opp i - den nye cabrioleten, vil du også se at selve utformingen er så godt som helt identisk med coupéen.
Taket er nå i tre lag, som inneholder to lag med lyddempende matter, og bakrute i glass. Det nye taket erstatter det gamle, som riktignok var i fem lag, men slapp igjennom relativt mye lyd.
Bra med krefter
Under panseret finner vi mer aluminium. Her i form av den nye direkteinnsprøytede 6,2-liters LT1 V8eren, med noe vi antar vil bli rundt 450 hester og 610 Newtonmeter med moment. Det hele koblet til en syvtrinns manuell eller en sekstrinns automatkasse med paddleshift.
Eksakte tekniske data er fortsatt litt flytende fra Chevrolet, men vi har blitt fortalt at den amerikanske muskelbilen skal klare sprinten opp til 100 kilometer i timen på under fire sekunder.
Toppfarten bør da også være mer enn tilstrekkelig til at en eventuell toupé vil forsvinne ut i evigheten om du lar taket være nede.
For at din nye Corvette skal være best mulig tilpasset ditt humør og kjørestil, vil også cabrioleten komme med mulighet for fem ulike innstillinger for kjøreoppsett.
Om det ikke blir sportslig nok for deg, kan du alltid legge på pakka som Chevrolet kaller Z51 Performance. Da får du blant annet tørrsumpsmøring, bedre kjøling, elektronisk diffbrems og oppgradert aeropakke.
I produksjon til høsten
For deg som har fått fot nå, og lurer på når du kan forvente din nye Corvette – kan vi melde at produksjonen av både coupé og cabriolet er planlagt til høsten.
Det betyr at de første bilene er på plass i tide før julegranen tennes.