Superbilen er endelig definert

Vi som stadig og kritikkløst slenger rundt oss med uttrykk som Superbil – nå skal vi endelig få lære hva det betyr.

Publisert

Takket være smaksekspertene som arrangerer de store motordagene på Goodwood, har jeg endelig lært hva en Superbil er. (Og, kanskje enda viktigere, hva som ikke er en Superbil).

Til Goodwoods «Festival of Speed» (midt i juli) er det nemlig satt av en plass til en egen Superbil-parkering. Parkeringsplassen vil få plass til ca. 300 biler «og vil dermed bli en integrert del av hele Festivalen».

Heldigvis, for de av dere som er i tvil (og for oss lavpanner som noen ganger skriver om det vi tror er superbiler) er det satt opp en liste over biler som tillates entré. Med andre ord, en Superbilenes Adelskalender.

De som har gjort utvalget er «A panel of experts at Goodwood», men de er heldigvis ikke mer arrogante enn at de innser at de kan ha glemt bort noe eller noen.

Derfor ber de «en virkelig superbil-sjåfør» som ikke ser sin bil på listen om å henvende seg til Billettkontoret for å få den eventuelle misforståelsen avklart. Men han må være klar over at Goodwoods endelige beslutning om bilen skal ha adgang eller ei er endelig og inappellabel.

Listen ser i øyeblikket slik ut, men jeg skal føye til en eller tre innvendinger på slutten.

Kanskje du er enig med meg?

Superbiler er:

For det første savner jeg Mercedes-Benz 300SL på listen. På mange måter Den Opprinnelige Superbilen, ikke minst fordi det også måtte en Superman til for å holde den på veien.

For det andre lurer jeg på om komiteen husker for eksempel Bugatti Type T 73. Definitivt etterkrigs, men 1,5 liter og ikke akkurat Super. For ikke å snakke om T68. Riktignok doble overliggende og 16 ventiler, men 370 ccm kvalifiserer vel ikke akkurat.

For det tredje skjønner jeg ikke hva en eldre Lotus med 160 hk fra en Jensen-motor har her å gjøre (selv om jeg vel egentlig syns at nesten alt fra Lotus er supert).

For det fjerde forstår jeg ikke hvorfor det skal listes så mange unntak – er det ikke nok bare å definere de som er velkomne, litt trist for Per og Inga som IKKE fikk komme i bursdagsselskapet å bli navngitt på en liste.

Og til sist: Hvordan kan en ellers vanlig bil (Porsche 911) være Superbil bare i år?

Jeg har en klar følelse av at denne listen vil skape diskusjoner.

MERKE

MODELL - KOMMENTARER

Alfa Romeo

8C Competizione, SZ

Ascari

Alle modeller

Aston Martin

Alle modeller unntatt DB7 og Cygnet

Audi

Alle R8. Ikke TT eller RS Saloons

Bentley

Bare Continental GT Supersport. Ikke standard Continental GTs

BMW

Bare M1 og Z8. Ingen andre M-modeller

Bristol

Fighter

Bugatti

Alle etterkrigsmodeller

Caparo

T1

Chevrolet

Corvette C5, C6 og C7

Cizeta

Moroder

Dauer

962LM

De Tomaso

Alle 2-seters utgaver

Dodge/Chrysler

Bare Viper eller SRT

Ferrari

Alle 2-seters modeller pluss FF og 612

Ford

GT40 og GT

Gumpert

Apollo

Hennessy

Venom

Honda

NSX

ISO

Alle 2-dørs modeller

Jaguar

Bare XJ220 eller XJR-15

Koenigsegg

Alle modeller

Lamborghini

Alle 2-seters utgaver

Lancia

Bare Stratos eller 037

Lexus

LFA

Lotus

Bare Esprit eller Evora S. Ingen standard Elise, Exige, Elan, Europa, Eclat, Excel eller Evora

Maserati

Alle 2-seters modeller

McLaren

Alle modeller

Mercedes-Benz

Bare SLR, SLS og SL Black Model. Ingen standard eller AMG SLs

Monteverdi

Alle 2-dørs modeller

Noble

Bare M600

Pagani

Alle modeller

Porsche

Alle 911 (unntak for jubileumsåret 2013) og 959. Ingen Boxster, Cayman, Cayenne, Carrera GT, 924, 928, 944 eller 968

RUF

CTR-3

Saleen

S7

Schuppan

962CR

Spyker

Alle modeller

TVR

Bare Speed 12

Powered by Labrador CMS