Volkswagen Golf TDI BlueMotion
Volkswagen Golf TDI BlueMotion
Volkswagen Golf TDI BlueMotion
Volkswagen Golf TDI BlueMotion
Volkswagen Golf TDI BlueMotion
Volkswagen Golf TDI BlueMotion
Volkswagen Golf TDI BlueMotion
Volkswagen Golf TDI BlueMotion
Volkswagen Golf TDI BlueMotion
Volkswagen Golf TDI BlueMotion
Volkswagen Golf TDI BlueMotion
Volkswagen Golf TDI BlueMotion
Volkswagen Golf TDI BlueMotion
Volkswagen Golf TDI BlueMotion
Volkswagen Golf TDI BlueMotion
Volkswagen Golf TDI BlueMotion
Volkswagen Golf TDI BlueMotion

Ny 3-mils Golf

Når den gjerrigste utgaven av Golf lanseres i ny innpakning, kan den med stolthet kalle seg 3-mils-Golfen.

Publisert Sist oppdatert

Tre mil på en liter bør være innenfor rekkevidde for de som klarer å kjøre som om de har et egg mellom foten og gasspedalen .

Nye Golf TDI BlueMotion har nemlig et oppgitt snittforbruk på 0,32 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 85 gram per kilometer.

Dermed skal det rent teoretisk være mulig å forflytte seg 150 mil ved hjelp av innholdet i en 50-liters dieseltank.

Aerodynamisk
BlueMotion-modellen har en rekke aerodynamiske modifiseringer, noe som gir er Cd-verdi på lave 0,27. Den har 15 mm lavere bakkeklaring, en spesiell takspoiler, grill som er nesten stengt fra utsiden, delvis tette ventiler i støtfangeren, optimalisert kjøling og spesielle paneler i gulvet.

Vekten er redusert med 49 kg fra forgjengeren, og selvsagt er alle de tiltak som gjelder nye Golf på plass, som Stop/Start og regenerering av bremsekraft. Videre er motoren optimalisert for minst mulig friksjon, og 6-trinns girkassen gjør bilen ekstra «langbent» i de høyeste girene.

Stadige fremskritt
Det har skjedd ganske mye siden den første Golf BlueMotion kom på markedet i 2007. Den vakte i sin tid oppsikt med et snittforbruk på bare 0,45 l/mil, tilsvarende CO2-utslipp på 119 gram per kilometer.

Da andre generasjon Golf BlueMotion ble lansert i 2009 var forbruket sunket til 0,38 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på magiske 99 g/km. Og nå synker altså forbruket med ytterligere 15 % (0,06 l/mil) mens CO2-utslippet ramler 14 prosent.

Ingen sinke
Men selv om Golf BlueMotion er så effektiv at den havner i miljøklasse A+, vil nok ytelsene overraske mange i positiv retning. Ta for eksempel akselerasjonen fra 80 til 120 km/t som er vanlig i forbikjøringssituasjoner – den går unna på ni sekunder.

Fra stillestående til 100 km/t trenger bilen 10,5 sekunder, og den har en oppgitt toppfart på 200 km/t.

Den nye motoren i Golf BlueMotion har betegnelse EA 288 og er en 1,6-liters turbo med direkteinnsprøyting og fire ventiler per sylinder.

Den yter 110 hestekrefter i området 3200 til 4000 omdreininger og har et maks dreiemoment på 250 Newtonmeter fra 1500 til 3000 omdreininger.

Mens Golf BlueMotion tidligere kun har vært levert i ett utstyrsnivå, kan man nå velge mellom to kjente VW-nivåer, Trendline og Comfortline.

Powered by Labrador CMS