-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Caterham med Zuki-Seven
Er det ikke 40 år siden Caterham overtok Seven-modellen fra Lotus nå? Fremdeles produseres denne magreste av alle magre biler. Og den kommer i stadig nye utgaver. Nå med motor fra Suzuki.
Både Westfield og Caterham og mange andre som produserer biler etter den opprinnelige Lotus Seven-oppskriften, har forsøkt seg med motorsykkelmotorer i disse modellene.
Men når Suzuki tar Caterham i hånden og leier den inn til debut på selveste Frankfurt-utstillingen, er det fordi japanerne forsyner vidunderet med en skikkelig bilmotor.
Skjønt skikkelig og skikkelig. De fleste vil vel fnyse av den. En motor beregnet på Japans mikrobil-segment, med andre ord tre sylindre og 660 ccm.
Men som en som har kjørt fire hjul med en tilsvarende Kei-motor i fire år, kan jeg forsikre at her er det masse moro, for ikke å snakke om masse turtall og liflig lydbilde.
Kanskje skal vi ikke snakke for høyt om lystige trimmingsmuligheter også. En turbo per sylinder er noe som gjør tilværelsen mindre tung.
Pur glede
I den nye Caterham-utgaven yter motoren 59 kW (80 hk) og 107 Nm. Sammen med en tomvekt på rett under 500 kg høres ikke dette så galt ut.
Og sammen med komplett mangel på «assistenter», nesten ikke dekk, med en elskelig stiv bakaksel (og trommelbremser der bak) og med en styring som mer følger øyeeplene enn rattutslaget, er oppskriften åpenbar: Pur Glede.
Ved presentasjonen ble det fortalt at produksjonen skal begynne i januar, med de første utleveringene fra mars.
I Europa og Japan – det er klart at Suzuki-assistansen åpner et helt nytt marked for Caterham – skal den koste 25.000 euro. Da har de på en eller annen måte også bakt inn lokale (ikke norske) skatter og avgifter.
I England skal det imidlertid også komme en billigere modell i løpet av 2014 en gang. 17.000 pund blir prisen for den – i hvert fall 40.000 kroner billigere enn den vi ser i Frankfurt.
Hva som skal gjøres for å få den såpass ned i pris er det ikke sagt noe om – men dette høres ut som mest moro per pund på mange år.