Jaguar X760 (XS)
Foto: Carparazzi©
Jaguar X760 (XS)
Foto: Carparazzi©
Jaguar X760 (XS)
Foto: Carparazzi©
Jaguar X760 (XS)
Foto: Carparazzi©
Jaguar X760 (XS)
Foto: Carparazzi©
Jaguar X760 (XS)
Foto: Carparazzi©
Jaguar X760 (XS)
Foto: Carparazzi©
Jaguar X760 (XS)
Datamanipulasjon: Carparazzi©

Jaguar utfordrer 3-serie

Jaguars viser en konseptbil i Frankfurt, men den blir neppe første modell ut på deres nye plattform. Det blir nok heller denne.

Publisert Sist oppdatert

Det er sikkert mange Jaguar-fans som ønsker seg en SUV, eller en crossover, men dette segmentet dekkes jo på utmerket vis av søsterfirma Land Rover som tilbyr en rekke modeller fra Freelander til toppmodellene av Range Rover.

SE: Fakta og priser for Land Rover

Da er det viktigere å komme med en volumselger, og hva passer vel bedre enn å utfordre bilen de fleste holder for å være den mest kjøreglade i segmentet – BMW 3-serie?

Dette er ikke ukjent territorium for Jaguar, men Mondeo-baserte X-Type ble aldri noen stor suksess internasjonalt, selv om Jaguar Norge solgte 443 eksemplarer i perioden 2002 til 2010 – de fleste med diesel og forhjulsdrift, ingen typisk Jaguar-oppskrift.

Ny plattform
I Frankfurt står konseptbilen C-X17, men Jaguar hevder at det de primært viser er sin nye lettvekts-plattform, iQ(Al) som skal benyttes i en mengde fremtidige Jaguar-modeller i ulike størrelser.

Ved første øyekast kan bilen på spionbildene se ut som en XF, men våre spionfotografer bekrefter at den er kortere og har smalere sporvidde enn 5-serie-utfordreren.

Bilens kodenavn er X760, men bilsider verden rundt har allerede begynt å betegne den som XS, et passende navn på en lillebror.

Mens X-Type hadde for- eller firehjulsdrift, vil den nye kompakte Jaguar-modellen få bakhjulsdrift som standard og muligens firehjulsdrift som opsjon en gang i fremtiden.

Drivlinjene blir de samme som etter hvert leveres i F-Type, en firesylindret turbomatet toliter med 240 hestekrefter samt sekssylindrede alternativer på inntil 380 hk. Og kanskje får vi etter hvert se en toppmodell som utfordrer M3, i Jaguars tilfelle med kompressormatet V8.

Jaguar vil nok også benytte 8-trinns automatgirkasse som standard – med en relativt beskjeden produksjon vil man trolig nøye seg med ett alternativ og droppe manuell girkasse.

Powered by Labrador CMS