Utsetter utslippskrav

Mens de høflige snakker om "kompromiss" er italienske og franske aviser klare: "Møkka-Berlin" og, "Angela nekter", er overskrifter der. EU har utsatt avgasskravene for biler.

Publisert Sist oppdatert

Angela Merkel holder ord, og Europa har nok en gang fått klare antydninger om hvem som egentlig bestyrer Unionen når det kommer til skarpen. «Slapp av, det blir ingen stramme avgassregler» trøstet den tyske Forbundskansleren den tyske bilindustrien med da hun samtidig drev valgkamp og åpnet Frankfurtutstillingen.

Nå er det klart. Den avstemningen som var planlagt rundt nye avgassregler for biler ble utsatt i siste liten. Og det man skulle stemt over var i seg selv et kompromiss i forhold til de opprinnelige planene.

Utsatt
Og den opprinnelige planen skulle statsoverhoder stemt over i juni. Men da Merkel oppdaget at hun ikke hadde mange nok allierte blant de andre bestyrerne tok hun bare en telefon til Irlands statsminister, som ledet møtet, og fikk ham ganske enkelt til å fjerne punktet fra programmet – forteller Financial Times.

Selvfølgelig kan man si at dette ikke er all verden når det gjelder å redde planeten. Nå ser det ut til at kravet om flåteutstlipp på 95 g CO2 pr. km skal bli gjennomført innen 2024 og ikke 2020 slik kompromisset fra i sommer hadde lagt opp til.

Men dette er for det første et signal på at EU ikke er unisont orientert mot et overordnet klimamål og for det andre et klart signal på at det fremdeles kan sjongleres en del innenfor det politiske maktsenteret.

Det var, viste det seg. Polen, Storbritannia og Frankrike som droppet støtten til avstemningen, og som gjorde at den kunne utsettes. Nå ser alle spent etter hva Warszawa, London og Paris kommer til å få til gjengjeld, for her er det åpenbart at det har vært hestehandel på et meget høyt plan, sier observatørene.

Frankrike mot Tyskland
Spesielt er man spent på hva Frankrike kan få ut av dette, for sammen med Italia er det de som kommer dårligst ut av dette. De franske og italienske fabrikkene ville jo ikke ha et eneste problem med å møte de opprinnelige kravene – i motsetning til Daimler, BMW og den øvre del av VW-Gruppen.

Det kan for eksempel være at Paris venter å få lov til å delta i en formidabel aksjeforhøyelse i Peugeot/Citroën – uten at EU legger seg opp i det. (Roma har nettopp blitt advart om at en aksjeutvidelse for å redde Alitalia ikke kan komme på tale uten godkjenning fra EU!).

Men det skal også bli spennende å se hvordan dette vil slå ut for Merkel hjemme. Hun er i ferd med å innlede koalisjonsforhandlinger nå. Verken SDP eller De Grønne – potensielle samarbeidskandidater – har uttrykt noen rabiat motstand mot strammere eksoskrav, eller applaudert utsettelsen.

Store besparelser
Caambridge Ecometrics har tidligere regnet ut at med et flåteforbruk som tilsvarer et utslipp på 95 gram vil spare Europa for 70 milliarder Euro pr. år i utgifter til bensin og diesel. Tyskland alene vil få 9 milliarder mindre i driftsutgifter.

Connie Hedegaard, dansk og klimakommisær i EU, sa at «det var ikke akkurat fantastisk at vi ikke kunne bli enige om disse bilene», og Sveriges miljøvernminister Lena Ek pekte på at man risikerte flere forsinkelser, fordi nyvalg til Europa Parlamentet neste år fort kunne endre dagens balanse og ende med utnevnelse av nye kommisærer med nye agendaer.

Powered by Labrador CMS