Audi A3: Åpner seg mot våren - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
33 bilder i galleri
Åpner seg mot våren
FØRSTEINNTRYKK: Åpen ferskvare til sommersesongen? Vi har kjørt den nye Audi A3 Cabriolet som er på plass i løpet av mars.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Nykommeren er tilsynelatende en modernisert blåkopi av forgjengeren som kom i 2008, men sannheten er en annen. Her finner vi nemlig langt mer enn bare kosmetikk.

En ting er at bilen byr på en rekke førerstøttesystemer og andre elektroniske løsninger som tidligere bare var forbeholdt større modeller. Like viktig er det at bilen har blitt større.

Akselavstanden er riktignok bare økt med 2 cm, men utvendig lengde er strukket hele 18 cm, i form av større overheng bak, og dermed har bagasjerommet vokst med 60 liter.

Større bakende påvirker også det visuelle inntrykket, for med lengre overheng lider bilen i langt mindre grad av «badekarsyndromet» - et påfallende trekk ved mange cabrioleter når taket legges ned.

Skarpere design
Cabrioletutgaven er bygget over samme lest som Sportssedanen, men har fått noen egne designdetaljer.

Både sidelinjen og skulderlinjen er skarpere, og nykommeren har en helt egen frontspoiler og støtfanger. En mer synlig detalj er den blanke aluminiumrammen rundt frontruta og cockpiten.

Interiøret følger samme idé som i A6 og A8, med en sammenhengende linje som går fra dør til dør over instrumentpanelet. En 11 mm tykk informasjonsskjerm felles opp fra midten av dashbordet.

Elektronisk assistanse
Adaptiv cruise control, som automatisk holder avstanden til kjøretøyet foran, er i funksjon i hastigheter opp til 150 km/t. Dette er kombinert med full bremsing under 30 km/t – kjekt å ha både ved køkjøring og i bygatene.

Et annet system som står på handlelisten, er parkeringsassistent med 360 graders optikk og ryggekamera som viser et klart bilde av omgivelsene på 5,8-tommers fargeskjerm på dashbordet.

Dessuten er Audi Connect tilgjengelig som ekstrautstyr. Dette systemet har 65 GB harddisk, 7-tommers skjerm, «touchpad» på betjeningshjul på midtkonsollen ved førersetet og stemmestyring.

Systemet gir deg mulighet for trådløst nett i bilen, med tilhørende muligheter som navigasjon med kartdata fra Google Earth og Street View, webradio og andre web-tjenester.

Kjører bra
Bilen er satt opp med 56 prosent av vekten på forhjulene, 44 prosent på bakhjulene – en fordeling som sammen med den elektromekaniske styringen gir en fin balanse ved frisk kjøring på svingete veier. Det fikk vi erfare på sør-franske veier denne uka.

De aller fleste kundene ønsker likevel å spisse kjøreegenskapene ytterligere, og velger derfor enten sportsunderstell som senker bilen 15 mm, eller S-line understell som senker den 25 mm.

Entusiastene vil sette pris på at A3 Cabriolet nå kan leveres med Audi Drive select. På Ambition-nivå hører det til standardutstyret. Med dette systemet kan sjåføren påvirke gassrespons og rattutveksling – og også gir-karakteristikk på biler med S tronic – ved å velge mellom fem forskjellige modus: Efficiency, Individual, Dynamic, Auto og Comfort.

Kommer med quattro
Fabrikken i Györ i Ungarn produserer A3 Cabriolet med seks motoralternativer. Tre av disse forventes å fenge norske kunder, nemlig 1,4-liter TFSI bensinmotor med enten 125 eller 140 hester, begge kombinert med automatgirkassen S tronic, og 2,0-liter TDI dieselmotor med 150 hester.

Sistnevnte, som er kombinert med quattro, er ikke klar ved lanseringstidspunktet, men er på plass to måneder senere, med andre ord i mai.

Cabriolet er ikke den karosseriformen som skaper de store salgsvolumer her hjemme. Importør Harald A. Møller er likevel forholdsvis optimistiske i sine forventninger ved at de tror det vil selges 60 biler i året når alle motorvarianter er på plass.

FAKTA Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI 140 hk COD

Motor:

4-syl. bensin, 1395 ccm

Effekt:

103 kW (140 hk) v/5000 o/min.
250 Nm v/1500-3500 o/min.

Mål:

442 x 179 x 141 cm (L/B/H)

Akselavstand:

260 cm

Egenvekt m/fører:

1440 kg

Bagasjevolum:

287-320 liter

Aks. 0-100 km/t:

9,1 sek.

Toppfart:

218 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,50 l/mil

CO2-utslipp:

114 g/km

Pris fra:

kr 375.000

Lansering i Norge:

Mars 2014

Konkurrenter: BMW 1-serie, Peugeot 308 CC.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: