Qoros Silk Road System
Qoros Silk Road System
Qoros Silk Road System
Qoros Silk Road System
Qoros Silk Road System
Qoros Silk Road System
Qoros Silk Road System
Qoros Silk Road System
Qoros Silk Road System
Qoros Silk Road System
Qoros Silk Road System
Qoros Silk Road System
Qoros Silk Road System
Qoros Silk Road System
Qoros Silk Road System

Qoros og silkeormen

På sin jakt etter inspirasjon fra naturen, når fantasibiler for fremtiden skulle tenkes frem, stanset Qoros opp ved sommerfuglen før den blir sommerfugl.

Publisert Sist oppdatert

Det er jo helt naturlig for en kinesisk bilprodusent å feste seg ved silkeormen, når bilutstillingen i Los Angeles ber om bidrag til en designkonkurranse, der temaet er miming av biologi – og mobilitet i 2025. Hva er vel mer kinesisk enn den råsilken som produseres fra en silkeorm?

Og for dere som ikke helt har hengt med i utviklingen av biokunnskaper – den dobler seg hvert femte år! – skal du her få vite at silkeormen er et penere navn på en larve som mange mener er en sommerfugl, men som vel heller tilhører nattsvermerne.

Jeg er sikker på at nettet er stappfullt av relevante informasjoner, her dreier det seg om Qoros sitt bidrag til den årlige designkonkurransen som arrangeres av de samme som gjør bilutstillingen i LA. Og som har gitt såpass kuriøse resultater de siste ti årene at det er en like stor fornøyelse hver gang, å følge de deltakende bidragene.

Qoros har bygget en serie kjøretøy, Silk Bots, som er ment å by Shanghai-trafikanter på et smidig transportsystem som enhver idiot kan betjene og som sørger for en bærbar transportform uten at noe sløses bort underveis.

Bots’ene er nettopp vevd, får vi vite, der de triller ut i trafikken og er tilgjengelige umiddelbart. Kan vi gjette på at i stedet for at de er vevd, er det en slags 3D-printing det tenkes på her?

De kan kobles sammen, eller operere hver for seg, hele tiden kontrollert av et Sil Road System. Og de er bygget av et eller annen morbær-kjemikalium – silkeormen spiser som kjent bare blader på morbærtreet – og når Bot’en har gjort jobben sin, går den tilbake til et morbær-stadium.

Høres spennende ut, Toyota startet jo som produsent av vevstoler, men jeg tror aldri planene var å veve biler.

Powered by Labrador CMS