Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX
Subaru WRX

Legenden gjenoppstår

Subaru har nettopp dratt teppet av en ny generasjon WRX. Dermed gjenoppstår en legende som har vært elsket av rallyfans i to tiår og som har bidratt sterkt til norsk VM-gull.

Publisert Sist oppdatert

I amerikansk utgave har Subaru WRX en toliters turbo boxermotor som byr på 268 hestekrefter. Maks dreiemoment er 349 Newtonmeter over et stort register – fra 2000 til 5200 omdreininger.

Bilen måler 4595 x 1795 x 1475 mm over en akselavstand på 2650 mm, og den har samme karosseriform som sine mest legendariske forgjengere – sedan.

Sekstrinns manuell girkasse er standard, men for første gang kan den også leveres med automat, eller Sport Lineartronic CVT som det heter på Subaru-språket. Kassen har åtte manuelle trinn og gir litt høyere forbruk enn den manuelle kassen.

Både karosseri og chassis er vesentlig stivere enn hos forgjengeren, likevel er vekten redusert. AWD-systemet fordeler kreftene 50:50 mellom for- og bakaksel.

Subaru WRX var basis for WRC-bilene som ga Subaru så mye suksess i VM og blant annet sørget for at Petter Solberg tok tittelen i 2003.

Vi får håpe Subaru Norge finner det interessant å ta bilen hjem. Den vil garantert finne sin menighet også her i landet.

Powered by Labrador CMS