Mazda Auto Adapt
Mazda Auto Adapt
Mazda Auto Adapt
Mazda Auto Adapt
Mazda Auto Adapt
Mazda Auto Adapt
Mazda Auto Adapt

Biologisk kjøreglede fra Mazda

Mazda har ikke gått seg helt bort i biologien da de satte seg ned for å tegne en deltaker til årets LA Design Challenge. Her står kjøreglede fremdeles i fokus.

Publisert Sist oppdatert

Som vi har vært inne på en del ganger allerede, i år er tema for designkonkurransen i Los Angeles inspirasjon fra naturen.

Det er arrangørene av bilutstillingen der som, som vanlig, har invitert bilindustriens toppdesignere til å fantasere over et gitt tema. Og med utgangspunkt i at vår kunnskap om biologi dobles hvert femte år, er det bio-imitasjoner som er plattformen designerne skal tenke ut fra.

Derfor har vi sett noen ganske fjerne innslag i denne serien (og flere kommer) – noen har sågar vært komplett uforståelige for folk med biologikunnskaper som mine. Hva i all verden er for eksempel symbiosen mellom trompettreet og mauren?

Slike viktige spørsmål kan vi se bort fra her. Fra Mazdas designkontor i Amerika kommer deres bidrag. Ikke bare ser den ut som vi kanskje kunne tenke oss en kjøreglad bil i 2025, den har også et veldig greit navn: Auto Adapt.

Denne bilen er et svar på trusselen mot bilisten, slik vi kjenner ham i dag. For det er jo åpenbart at det går mot en helt autonom trafikkavvikling, og det betyr jo også at de sjåførevnene vi setter sånn pris på å inneha, sakte blir visket vekk.

Dette er en bil der designerne har studert det biologiske fenomenet med å tilpasse seg, og spesielt hvordan insekter har tilpasset seg, opp gjennom historien.

Mazdas lille superbil er derfor blitt en maskin som endrer seg fra full-autonom til en virkelig sjåfør-kontrollert bil. Dette skal være biler som former seg direkte rundt slike sjåfører som virkelig ønsker å oppleve gleden det er når menneske og maskin går opp i en høyere enhet.

Dette, regner Mazda med, er følelser som vi står i fare for fullstendig å miste når vi nærmer oss 2025.

De av dere som husker Concept T, en bil som kombinerte en ekstrem sportsbil med en skikkelig offroader og pakket det hele inn i et lekkert coupé-karosseri, vil kanskje ikke bli overrasket over å få vite at det er Derek Jenkins som står i spissen for Auto Adapt.

Han var nemlig Volkswagens nordamerikanske designsjef da de viste Concept T for nesten ti år siden. Nå leder han altså Mazdas USA-designkontor og viser fremdeles at han er utmerket i stand til å tenke to-tre forskjellige kjøretøy inn i en pakke.

Powered by Labrador CMS