-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Corvette + Cosworth
Det ble en del Corvette-greier i Detroit, men en av de store Corvette-nyhetene ble vist i Las Vegas. Og den var utviklet sammen med Cosworth. Om det dreier seg om hestekrefter? Ikke akkurat!
Corvette Performance Data Recorder heter nyheten som besøkende på elektronikkmessen i Las Vegas fikk presentert.
Det høres først og fremst ut som noe som kan få opp kvaliteten på de vanvittige landeveis-stunt-filmene gærne russere legger ut på YouTube, men når jeg ser nærmere på beskrivelsen høres det hele faktisk ganske seriøst ut.
I hvert fall for alle som tar en dag på banen på alvor.
Her har vi et kamera i øvre del av Frontruta som filmer fremover slik føreren ser det. HD, 750 p spesifikasjoner. En mikrofon hører også med – uten filter for bannord.
Og så er det en GPS-mottaker som jobber med 5 Hz – den jobber fem ganger kjappere enn et vanlig GPS-opplegg. Denne er også forbundet med bilens CAN slik at alle relevante bildata (turtall, girvalg, trykk på bremsepedalen, rattvinkel o.s.v.) også oppbevares.
Det er to ting man kan bruke dette til. Det ene er å vise hvor utrolig kjapp man var gjennom den svingen der, og hvordan du måtte korrigere for å komme ut av den sladden – «og se, vi pika over 2 G».
Eller du bruker det til å bli en bedre fører.
LES OGSÅ: Hardcore Corvette
Dataene lastes inn på et SD-kort. 8 GB kan oppbevare tre timers kjøring med alle dataene, 32 GB lagrer 13 timer. Da har du kjørt nok den dagen.
Du kan gå ned til utrolige detaljer og få alle telemetridataene lagt over filmen fra kjøringen (og dine utbrudd der de måtte dukke opp). Enten får du det rett opp på Corvettes sentrale display, eller du kan ta det med hjem og jobbe med saken på din egen store skjerm.
Selvfølgelig kan du også lempe det over på sosiale media dersom du mener at noen skulle være interessert i hvorfor du snurra på Road America.
Eller du kan laste den over til Cosworths Toolbox, et proft telemetri-opplegg som Cosworth har utviklet, blant annet for Chevrolet Racing. Der har du en helt annen grafikk og du får tilgang til Cosworths profesjonelle analyseverktøy.
Det er ikke sagt noe om hvor mye denne moroa skal koste, men det som er sagt er at det blir tilgjengelig på de virkelige 2015-modellene. De som kommer i salg fra fjerde kvartal i år.