BMW laserlys

BMW laserlys

BMW laserlys

BMW laserlys

BMW laserlys

BMW laserlys

BMW laserlys

BMW laserlys

BMW laserlys

BMW laserlys

BMW laserlys

BMW laserlys

BMW laserlys
Thomas Hausmann er BMWs laserlys-spesialist

Fremtiden er lys

Det er alltid morsomt å ha kjørt litt i forkant inn i fremtiden. Nå har vi kjørt laserlys. Natten er ikke hva den en gang var.

Publisert Sist oppdatert

Dette er ikke noen seriøs prøvekjøring. Det er knapt nok en seriøs vurdering.

Men BMW har altså en av sine teknologiske dager, der de forteller oss litt om det som kommer, og ofte ganske mye om det som ikke kommer.

Hvorfor det ikke kommer biler på under 1000 kg for eksempel?

Men det skal vi se på en annen gang.

Sølvhår-konspirasjon
Det jeg kjapt vil fortelle om nå, er det jeg mer og mer begynner å se på som en sølvhår-konspirasjon.

Styremedlemmer og overingeniører i de store bilfabrikkene blir stadig eldre. Derfor – tror jeg – sender de stadig mer intense meldinger ned til konstruktørene om ønskede forbedringer.

Og derfor – påstår jeg da, som et resultat av konspirasjonen – får vi stadig flere biler som har store døråpninger, biler med høye seter som er lette å komme inn på og ut av, biler med «assistenter» som kan overta en del av gamlingenes retarderte computerkapasitet – og ikke minst, stadig bedre lys.

Avstandsbedømmelse
Det er ikke lenge siden LED begynte å dominere, det er vel først i fjor høst vi fikk en bil uten lyspærer (og da snakker jeg ikke om en Oldsmobile Curved Dash fra 1902, men om en S-klasse, 2014-modell), og så er allerede laserlyset her.

«Hvor langt unna tror du det skiltet er?» spurte Thomas Hausmann. Det var et trafikkskilt med refleks som lyste som et fyrtårn i det fjerne.

200 meter?

Max 300 meter da.

500 meter viste det seg!

Det sier deg egentlig ikke noe, men jeg kan forsikre – det lyset lyste. Og 300 meter hadde vært imponerende for et normalt anlegg.

Synshjelp
For meg er dette veldig spennende. Det er ikke få ganger i løpet av et år jeg kjører gjennom store deler av Europa på natta. Tidligere var min komforthastighet rundt 160 km/t. I dag er den på 120.

Jeg snakker ikke om trafikk eller type bil eller noe sånt, jeg snakker om den hastigheten jeg behersker problemfritt uten å behøve å konsentrere meg veldig eller tenke meg om og uten å bli sliten.

Hele nedgangen er på grunn av synet. Ikke fordi jeg er syk eller noe avvikersk – en helt naturlig utvikling fordi gluggene gubbes.

Nå sier jeg ikke at laseren skal få meg til å kjøre fortere, men jeg sier at uansett hastighet, vil den sikkert få meg til å kjøre sikrere og bli mindre trøtt i trynet.

Tvekamp
BMW slåss med Audi om å være først på markedet med en slik belysning. Jeg har ennå ikke møtt Audis system, jeg vet for eksempel ikke om det bare kan benyttes i hastigheter over 70, slik det er hos BMW, sånn at det i prinsippet er reservert raske landeveier og motorveier.

Ikke fordi det blender eller er skadelig, men fordi opp til slike hastigheter, holder LED lenge.

Alle de moderne lysassistentene finnes selvfølgelig her også. Ikke bare slik at den lyser opp svinger, for eksempel. Dette systemet virker nesten som det lyser opp hele siden også.

Men det dempes og slås på og styres i definerte kjegler, slik som et moderne LED-system også blir. Bare mer intenst.

Det er dessuten feil å kalle det rent laserlys – langlyset fylles opp av LED-lys, ellers hadde det blitt for konsentrert.

Drømmelys
Designerne elsker det, systemet gir dem enda større frihet når det gjelder å style fronten.

Ingeniørene elsker det, for energiforbruket er enda lavere – mindre belastning på strømnettet ombord.

Struktur-folket elsker det, for vekten er lavere. Ettermarkeds-avdelingen elsker det, det koster naturligvis litt mer å skifte etter en smell. Og vi gamlinger elsker det, plutselig så vi mye bedre.

Vinn vinn!

BMW sier foreløpig ikke noe om når dette er på plass på en seriebil. Slike lys vil komme på i8, men jeg har vel ikke noen eksakt dato på den heller (april ifølge Lanseringskalenderen, og den bruker jo å stemme bra). De vil nok for alvor komme på den nye 7-Serien og da snakker vi kanskje neste år.

Du vil kanskje huske at vi allerede har prøvekjørt i8, men det var midt på dagen.

Laserløst.

Så dette var en virkelig jomfrutur.

Audi har for lengst varslet at deres skal lyse opp på Le Mans i juni, og deretter på markedet.

To leverandører
Thomas Hausmann som er «min» mann på laser forteller imidlertid at det foreløpig bare er to europeiske leverandører som kan levere laser med automobil-spesifikasjoner (det går både på fargen på lyset og på evnen til å overleve i et bilmiljø) slik at det blir ikke så enkelt for dem som ønsker å følge på med en gang.

Han forteller også at utviklingsjobben er BMWs, men de har jobbet tett med mange underleverandører. Osram er inne i bildet, men selve enheten får de fra en spennende liten produsent i Østerrike.

Han regner nok med at det kan ta fem år før denne lysteknologien er på plass i de laveste segmentene også, og til da finnes det vel flere leverandører med større kapasitet.

Ulemper eller fare? Du glaner vel ikke rett inn i et LED-fjernlys? Det er heller ingen grunn til at automatsystemene som styrer for eksempel S-Klassens fantastiske lysorgel så perfekt, skal styre dette noe dårligere. Med andre ord – like bra kontrollert som kjente systemer, men med mer lys.

Og – overraskende nok – mindre refleks i tåke, regn og snø – lover Hausmann. På grunn av at laseren er plassert aller nederst i lyktehuset, med en skikkelig lueskygge over.

Noen ganger må vi bruke millimetermål eller tidels sekunder når vi tester en bil for å kunne definere et fremskritt. Det er ikke nødvendig her. Jeg lover – dette er overveldende.

Powered by Labrador CMS