-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Smartere smart nærmer seg
For at vi ikke skal glemme bort at Smart eksisterer er det lagt ut en video som forteller om vintertesting av de nye utgavene. Vi ser bl.a. at Forfour er på vei tilbake.
Det har lenge vært kjent at Mercedes har gått til Renault for å få hjelp til den nye Smart-generasjonen.
Å få hjelp av en fransk produsent er ikke så radikalt i dette tilfelle. Stedet der Smart-fabrikken ligger heter Hambach, men på tross av navnet er dette i Frankrike. Så Smart, som fra før av altså er ganske fransk, skal faktisk bli enda franskere.
Den neste utgaven – den første kom faktisk så langt tilbake som i oktober 1998 – vil nok debutere på bilutstillingen i Paris til høsten, nøyaktig 16 år etter den første. Da må vi vel i hvert fall kunne regne med at den er kommet ut av puberteten.
Renault-basert
Basis for modellene er den nye Renault Twingo. Ultramoderne pakke og hekkmotor og bakhjulsdrift.
Men hvordan denne arkitekturen er arrangert for å få til Smart-utgavene er vanskelig å si. Smart har riktignok lagt ut en nærgående vintertestvideo med de nye modellene, men den er ikke så nærgående at den sier noe om teknikk og lay out.
To og fire
Det den imidlertid sier er at det kommer to utgaver, Fortwo med to dører og like mange seter, og en Forfour – dobbelt så mange av hver. En nett ung dame setter seg uten problemer inn i baksetet, så det ser ut som det er plass der.
Begge bilene ser enda mer kompakte ut, enn forgjengerne. (Noen som husker gamle Forfour forresten, den forsvant vel allerede i 2006 – ingen savner den).
Og det stemmer visst. Selv om sporvidde og bredde øker med ca. 10 cm. - i hvert fall på Fortwo - sies det at begge er kortere enn de tidligere utgavene. Selv kompakt-kompakte Fortwo sies å være 15 cm kortere enn dagens, slik at den kommer under 250 cm igjen.
På videoen er det Markus Rieder som er helten. Han har tidligere gjort Mercedes ML og GL før han ble satt på som utviklingssjef for C453 og W453 – som er kodenavnet på disse to Smartene.
Moderne girkasser
Han sier ikke det på videoen, men har tidligere lovet oss enten en vanlig manuell kasse, eller en dobbelclutch automat.
Velkommen, sier vi – den gamle auto-assisterte manuelle kassa fra Getrag er virkelig noe som trekker disse smarte småbilene ned.
Han sier heller ikke noe om elektriske alternativer slik vi har blitt lovet i mange år nå. Så vi må nok vente enda noen måneder før vi kan gi dere alle detaljene.
Men her har dere i hvert fall noen gode glimt.