-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Tung satsing på lett materiale
BMW vil sammen med sin partner SGL Group investere tungt i produksjon av karbonfiber.
Partnerne sier ifølge Automotive News Europa at deres nye anlegg blir verdens største produsent av karbonfiber, med en årlig produksjon på 9000 tonn når anlegget står klart i 2015.
Anlegget ved Moses Lake i staten Washington drives på ren vannkraft – et viktig valg for lakaliseringen. Fabrikken leverer karbonfiber-forsterket plast (CFRP) til BMWs nye i-modeller.
Karbonfibrene er brukt i produksjon av 5000 i3 ved BMW-fabrikken i Leipzig, hvorav nesten 1000 er registrert i Norge så langt.
SGL Automotive Carbon Fibers eies 49 prosent av BMW. Partnerne har i første runde investert 100 millioner dollar i anlegget som har 80 ansatte. Nå legger de inn ytterligere 200 millioner dollar og ansetter 120 nye medarbeidere for å tredoble produksjonen.
Med utvidelsen av fabrikken hevder BMW at de kan produsere CFRP også til andre modeller «til konkurransedyktige priser og i tilstrekkelige mengder».
Man forventer blant annet at neste generasjon 7-serie, som debuterer om et par år, vil ha store innslag av karbonfiber.