SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers
SGL Automotive Carbon Fibers

Tung satsing på lett materiale

BMW vil sammen med sin partner SGL Group investere tungt i produksjon av karbonfiber.

Publisert Sist oppdatert

Partnerne sier ifølge Automotive News Europa at deres nye anlegg blir verdens største produsent av karbonfiber, med en årlig produksjon på 9000 tonn når anlegget står klart i 2015.

Anlegget ved Moses Lake i staten Washington drives på ren vannkraft – et viktig valg for lakaliseringen. Fabrikken leverer karbonfiber-forsterket plast (CFRP) til BMWs nye i-modeller.

Karbonfibrene er brukt i produksjon av 5000 i3 ved BMW-fabrikken i Leipzig, hvorav nesten 1000 er registrert i Norge så langt.

SGL Automotive Carbon Fibers eies 49 prosent av BMW. Partnerne har i første runde investert 100 millioner dollar i anlegget som har 80 ansatte. Nå legger de inn ytterligere 200 millioner dollar og ansetter 120 nye medarbeidere for å tredoble produksjonen.

Med utvidelsen av fabrikken hevder BMW at de kan produsere CFRP også til andre modeller «til konkurransedyktige priser og i tilstrekkelige mengder».

Man forventer blant annet at neste generasjon 7-serie, som debuterer om et par år, vil ha store innslag av karbonfiber.

Powered by Labrador CMS