Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT
Dodge Challenger SRT

Dodge viser muskler

Hyggelig at Fiat, den nye eieren, husker at Dodge også betydde muskler. Store muskler. Deres nye Challenger SRT Hellcat byr på 707 hestekrefter.

Publisert Sist oppdatert

Challenger er jo den klassiske muskelbilen fra Dodge – på nivå, eller godt forbi, brødre som Chevrolet Camaro eller Ford Mustang og med en historie som gikk fra senhøsten 1969 til midten av 70-tallet.

dukket den opp igjen for seks-sju år siden, uten egentlig å bli tatt på alvor. Men da de nye eierne fortalte at det kom en 2015 modell, Challenger SRT Hellcat, begynte folk å spisse ører. «Den blir sterk» var en klar beskjed. «Vår kraftigste V-åtter noensinne».

LES OGSÅ: Challenger møter Viper

Heftig!
Folk så for seg 600 pluss. Men ingen hadde ventet verdier som 707 hk eller over 800 Nm.

Mer enn selveste Viper! Selv i GT3-R utgaven gir ikke V10-motoren der mer enn 680 hk.

Det har vel vært noen Shelby Mustanger og tilsvarende som har vært kraftigere, men her har vi altså en bil som ruller ned fra et vanlig samlebånd i en vanlig bilfabrikk (Brampton, Ontario) med disse superbil-spesifikasjonene.

Hvis vi snakker dagens Mustang og dagens Camaro ligger begge tilbudene solid på sydsiden av 600 hester.

Nå er det ikke sikkert du får utlevert alle hestene, dersom noen er så snille at de låner deg sin nye Challenger.

To nøkler
Bilen har for det første to nøkler. Den svarte slipper ikke løs mer enn 500 hestekrefter – hvilket burde være mer enn nok for de fleste. Og i hvert fall alt for mye hvis det er guttungen som skal låne bilen en fredag kveld.

Da har far en annen mulighet. Han kan kode inn det som heter «valet»-modus. Når du setter fra deg bilen utenfor hotellet og overlater til en av gutta å parkere den, er både ytelse og skiftepunkter i girkassen endret så mye at det finnes ikke antydninger av oppfordringer til å ha det moro.

For full levering må du, selvfølgelig, bruke den røde nøkkelen.

Motoren er den forholdsvis velkjente 6,2-liters Hellcat V8 maskinen som er den første Hemi-motoren som har fått en kompressor montert på fabrikken.

Den er koblet til en Tremec sekstrinns automat eller til en åtte trinns TorqueFlight. Jeg aner ikke hvilke som sitter i disse to bilene som Car and Driver har tatt med på tur. Uansett ser det ut som en meget enkel sak å fyre opp disse bakdekkene.

Og det er ikke billig, for vi snakker P275/40ZR20 Pirelli P Zero Nero, og hvis ikke burn-outen tar knekken på dem, er nok også 390 mm Brembo skiver med seks stempler med på å utsette dem for solide påkjenninger.

Hjulene kommer også fra Mopar-katalogen – 20 x 9,5 smidde Slingshot aluminiumsfelger.

Gjenforent
Egentlig skulle ikke Dodge ha rukket å feire 100-års dagen sin den 1. juli. Truckene fikk et eget merkevarenavn: Ram. Og Viper forsvant over til SRT. Tilbake hadde de Dart og Avenger – ikke akkurat noe å bygge noen fremtid på.

Men så er SRT og Dodge blitt én enhet igjen, og med denne nye Challenger-versjonen er det opplagt at det nye italiensk / amerikanske selskapet ønsker å demonstrere for hele verden at Dodge er sterkere og mer energisk enn noensinne.

PS!
Er V8-brølet en lyd du aldri blir lei av? Du kan laste den ned som ringetone til både Android og Apple på denne linken: http://www.drivesrt.com/2015/challenger-srt-hellcat/gallery/#downloads

Powered by Labrador CMS