Nr. 1 - Volkswagen Golf

Nr. 2 - Renault Clio

Nr. 3 - Volkswagen Polo

Nr. 4 - Ford Fiesta

Nr. 5 - Ford Focus

Nr. 24 - Dacia Sandero

Nr. 25 - Lada Granta

Nr. 32 - Dacia Duster

Nr. 44 - Hyundai Solaris

Europas bestselgere

At Golf er Europas mest solgte bil ante vi kanskje. At Clio er nummer to eller at Qashqai er nummer 7 var kanskje mer overraskende. Her er Europas bestselgere.

Publisert Sist oppdatert

Takket være noen gode venner i Roma som er særdeles flinke til å telle, kan vi allerede nå bringe deg en liste over de femti bestselgerne på europeisk registreringsstatistikk.

I motsetning til den månedlige listen fra ACEA som vi pleier å gjengi, er bilene på denne listen solgt i et noe utvidet Europa. Her har vi for eksempel med både Russland, Tyrkia, Belarus, Albania, Georgia og en rekke andre markeder som ACEA ikke favner over.

Her er faktisk også mini-markeder som Monaco og Liechtenstein med! Til sammen dreier det seg om 44 markeder.

For å gi deg forholdet: Etter første halvår har ACEA bokført 6,623 millioner nyregistrerte personbiler. På denne statistikken har vi 9,255. Dette er opp 2,4 prosent i forhold til første halvår i fjor, mens ACEA er 6,5 prosent opp.

Vi har tatt ut de femti første – det blir til sammen 4,554 millioner biler. Disse femti utgjør med andre ord halvparten av det totale antallet i dette området

Det som er spennende å se er at takket være en elendig juni for Polo rykket Clio opp på andre plassen akkumulert,

Det er også verdt å merke seg at både Megane og Captur har skikkelig fart: i juni lå de på henholdsvis 11. og 12. plass.

At den ledende japaneren er Qashqai er nok forholdsvis ukjent for de fleste – den beste Toyotaen finner du ikke før på plass nummer 17. Og Korea dukker først opp på 22. plassen.

Like etter den, dukker det opp noe som er fullstendig ukjent for oss: Lada Granta. En russer på 25. plass. Det forteller litt om et utvidet Europabegrep.

Men kos deg med listen. Det kommer flere slike i tiden fremover.

*Endring fra 1. halvår 2013

Kilde: Focus2Move

Plass

Modell

Antall

Endring*

1

Volkswagen Golf

293 233

17,1

2

Renault Clio

188 278

6,9

3

Volkswagen Polo

185 625

-4,2

4

Ford Fiesta

174 402

5,5

5

Ford Focus

147 014

-12,4

6

Opel Corsa

142 140

-2,2

7

Nissan Qashqai

133 035

-3,5

8

Peugeot 208

128 635

-14,1

9

Skoda Octavia

128 554

59,7

10

Opel Astra

121 082

-13,0

11

Audi A3

198 122

14,0

12

BMW 3-Serie

96 566

-11,1

13

VW Passat

94 513

-1,6

14

VW Tiguan

93 614

3,3

15

Fiat 500

92 240

12,4

16

Renault Megane

90 744

-1,9

17

Toyota Yaris

89 980

5,2

18

Citroën C3

83 482

22,5

19

Peugeot 308

79 613

52,2

20

Fiat Panda

78 587

-8,1

21

Renault Captur

78 565

261,5

22

Kia Rio

74 351

-0,9

23

Skoda Fabia

73 098

-7,5

24

Dacia Sandero

72 689

20,2

25

Lada Granta

72 373

-15,0

26

Seat Leon

71 750

70,3

27

BMW 1-Serie

71 471

-10,1

28

Opel Mokka

69 462

89,3

29

Toyota Auris

68 633

18,6

30

Mecedes C-Klasse

68 203

2,5

31

Audi A4

68 084

-8,3

32

Dacia Duster

67 488

33,0

33

Nissan Juke

66 143

-6,0

34

BMW 5-Serie

64 740

8,4

35

VW Up

64 698

1,9

36

Mercedes A-Klasse

64 173

-10,0

37

Peugeot 2008

63 901

316,0

38

Seat Ibiza

61 960

3,2

39

Hyundai x35

61 186

-0,9

40

Renault Scenic

58 043

-3,4

41

Mercedes E-Klasse

57 736

10,8

42

Opel Insignia

56 889

37,6

43

Kia Ceed

56 740

-11,6

44

Kia Sportage

56 630

-6,3

45

Audi A1

56 620

8,8

46

Hyundai Solaris

55 574

-2,5

47

Fiat 500L

55 069

57,4

48

Mercedes B-Klasse

53 638

-8,1

49

Ford C-Max

54 398

6,3

50

Citroën C4 Picasso

50 985

27,8

Powered by Labrador CMS