Art Deco-Tesla - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Art Deco-Tesla
Jonathan Ward bygger SUV og gamle trucker til de rene juveler. Nå drømmer han om en meget spesiell Tesla.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Icon heter varemerket til denne drømmeren. Skjønt drømmer – gå inn på http://www.icon4x4.com/ så vil du se at drømmene hans er ganske konkrete.

Ta en titt på E-Flyer også, så vil du se at han har allerede våknet fra sin første elektriske drøm.

Den han drømmer nå er mye større og mye mer elektrisk.

Han hadde, sier han, egentlig ikke ment at den skulle bli en så stor greie på nettet. Han ville for eksempel gjerne hatt en prat med Tesla-sjef Elon Musk først, for dette har han tenkt å bygge på den neste Teslaen.

Helios
Det hele dukket opp for offentligheten etter at han hadde hatt en dag med designere hos Nike, der hadde han skisset denne drømmebilen.

Han fortalte at han kalte den Helios – den gamle greske guden over alle vinder – og at han tegnet den med følgende forholdsvis originale idé: «Hva ville Howard Hughes brukt hvis han skulle ta med Cruella DeVille på en tur?».

Dette er et dypt dykk ned i en tid som ikke fantes, den med kvalitet over kvantitet, uten økonomiske konsekvenser og uten tanke på å være forsiktig med ressurser, samtidig som man styres av estetikken til den våknende flyindustrien.

Art Deco
Men man behøver ikke ta så tung på det, man kan nøye seg med å slå fast at en som har peiling på spesialbygging følger retro-trenden på en overbevisende, stilsikker måte og presenterer en idé som harmonerer fullstendig med dagens interesse for flamboyant karosserikunst.

Det er ikke uten grunn det nettopp er lansert et bokverk om karosseriene fra Saoutchik og at det snart kommer en tilsvarende om Figoni et Falaschi.

Mer Art Decot kan det vanskelig bli.

«Men jeg ønsker altså å få til en fusjon med vintage design og dagens mest moderne teknologi og kjøreopplevelse», sier Ward.

Det er derfor han gjerne vil ha noen timer med Elon Musk. Men han ønsker den kommende X-modellen: «valgbar firehjulsdrift, mer enn 600 km rekkevidde og helelektrisk – og så koble det sammen med et designspråk som for lengst har forsvunnet».

Har en drøm
Han snakker om stor bil, plass for fem, om børstet aluminium, om synlige kobbernagle, og lærreimer som holder paneler på plass.

Og han ser selvfølgelig at foreløpig er dette bare et konsept, en fjern drøm. Men han har åpenbart en kunde i kikkerten.

«Jeg har en avtale med Ralph Lauren for å prate om noen helt andre ting. Han aner ikke at jeg kommer til å overta hele showet for å få ham til å kjøpe denne bilen.»

Og det han legger til der, i en samtale med Jalopnik, tar han kanskje ikke med til sjefen selv: «Alle billene hans. Bortsett fra McLaren, suger når man kjører dem. Så det er det som er pitchen min».

Det hadde vært virkelig gøy om han hadde fått det til. Og hvorfor skulle han ikke det. Noe av det siste han fikk til var å invitere til Crash d’Concours midt oppi den grav alvorlige Pebble Beach helgen.

På kort varsel fikk han en rekke likesinnede dit. Men se på bilene han viste: de er restaurert til førsteklasses mekanisk tilstand, det er bare det han kaller «patinaen» som er bevart.

Gøyal fyr.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: