Automechanika 2014
Hyggelig møte på fergen: unge frøken Cactus hilser på gamle hr. Barkas.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Hjulbalansering blir mye morsommere når vi har med et Formel 1 hjul.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
God idé fra Kina. Eksosorgel som ettermontert. Soundtracken var fantastisk.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Dette er laget av lærlinger på karosseribanke-skoler. Snart bygger de i fullskala.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Dette er laget av lærlinger på karosseribanke-skoler. Snart bygger de i fullskala.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Dette er laget av lærlinger på karosseribanke-skoler. Snart bygger de i fullskala.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Dette er laget av lærlinger på karosseribanke-skoler. Snart bygger de i fullskala.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Gamle elektrokomponenter gjenskapt med ny teknologi, men originalt utseende og passform.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Rat Car, øst møter vest. Framo (østtysk lastebil) ramme, Volvo 240 motor, mange VW-deler.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Rat Car, øst møter vest. Framo (østtysk lastebil) ramme, Volvo 240 motor, mange VW-deler.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Rat Car. Askebegeret imponerte spesielt.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Rat Car, øst møter vest. Framo (østtysk lastebil) ramme, Volvo 240 motor, mange VW-deler.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Eier du en Superbil eller en veteran og du kan bruke den til å promovere eget firma, kan du sette den på markedsføringsutgifter. Billig for deg og hyggelig for oss som får se den. Mercedes 300 SL i fall du lurte.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Trimme- og styling-leverandører (først og fremst felger) fantes også. Her en Zender-utgave av Abarth.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Foliering når stadig nye høyder, både med hensyn til materialer, teknikk og mønster.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Foliering når stadig nye høyder, både med hensyn til materialer, teknikk og mønster.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Vi møtte amerikanske adelsmerker også. Velkjent produsent av trimmingsdeler.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Dette gjør rekruttering til dekor-lakkering enklere.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Eller kanskje et fett mc-prosjekt har samme virkning?
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Så kompakt er en ZF-clutch til en Formel 1 bil.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
En klassisk Porsche 356 har måttet bøte med livet, i elektrifiseringens navn.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Et italiensk forsøk på å lage en retro el-kaross. Sikkert fin til fornemme klubber med store gressplener.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Twizy kjenner vi, men Twizy som ambulerende kaffebar er en ny idé.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Zero heter elsykkelen, nesten 60 hk, og kjører du virkelig fort har den en rekkevidde på ca. 150 km. Da er du likevel så sliten i hekken at en lading er velkommen.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
En elektrisk ombygging av en gammel Transporter. Kanskje litt mer logisk enn en Porsche, denne er jo ment for bysentra.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Men denne likte jeg. En Messerschmitt der alt er nytt, fra lekkert karosseri til smart eldrift-pakke.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Også Bobler blir behandlet på denne måten.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Men kanskje ikke så dumt å bytte ut 2-takts promperen i en Trabant med noe som går både bedre og renere.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Men kanskje ikke så dumt å bytte ut 2-takts promperen i en Trabant med noe som går både bedre og renere.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Men kanskje ikke så dumt å bytte ut 2-takts promperen i en Trabant med noe som går både bedre og renere.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Dette visste jeg ikke men det står at 288 Flocken var verdens første firehjuls elbil.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Shandong heter denne lille kineseren. Alt for tung, nesten 600 kg.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Shandong heter denne lille kineseren. Alt for tung, nesten 600 kg.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Johammer heter denne. 15 kW og ser ut som en forskrekket snegle på rømmen fra UP.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Johammer heter denne. 15 kW og ser ut som en forskrekket snegle på rømmen fra UP.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Denne het bare Mobil-e, men det ser ikke ut som om det overbeviste madame.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Kamei var et utstyrs- og trimmingsleverandør for Bobler. Som eksisterer fremdeles. Her minner de oss om den gang.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Det var ikke bare på Lillestrøm vi fant dyre bobiler.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Her snakker vi offroad.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Selvfølgelig hentet sponsorene inn sine konkurranse-biler. Mange eksempler fra DTM for eksempel.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
En hyggelig A-Ford reklamerer for ett eller annet.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Utendørs presentasjon av tunge off-road konkurransebiler. Hvorfor? Jeg vet ikke jeg heller.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Bygg din egen 911 – par såkalte piratdeler. Det så ut som om disse hadde god passform i hvert fall.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Bygg din egen 911 – par såkalte piratdeler. Det så ut som om disse hadde god passform i hvert fall.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
God idé. Tyske verksteder ble bedt om å lage kunst av reste-søppel.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Dette må kunne kalles elegant dekkretur. Et innslags i reste-søppel skulpturparken på Automechanika.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
God idé. Tyske verksteder ble bedt om å lage kunst av reste-søppel.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
God idé. Tyske verksteder ble bedt om å lage kunst av reste-søppel.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
God idé. Tyske verksteder ble bedt om å lage kunst av reste-søppel.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Min favoritt blant reste-søppel skulpturene. Disse tre bikkjene hadde levende uttrykk i trynet og het Xenon, Neon og Argon.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Min favoritt blant reste-søppel skulpturene. Disse tre bikkjene hadde levende uttrykk i trynet og het Xenon, Neon og Argon.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Kanskje et engelsk hjul er fremtiden?
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Så hyggelig å se en ekte forgasser blant øvingsobjektene.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Karrieresøkende ungdom rundt et kabelmysterium.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Her lærer vi å kopiere kompliserte former når noe må bygges på nytt.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Av en eller annen grunn får et obskurt oljemerke mer troverdig når det presenteres sammen med en seks trinns Drexler racingkasse.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Nå trenger ikke Bosch økt troverdighet for sine start-batterier, men det gjør ikke noe at deres gamle tre-hjuls Goliath følger med.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
En stand som viste hvor seriøst tyskerne tar halvgamle biler viste blant annet denne Volvoen.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
En stand som viste hvor seriøst tyskerne tar halvgamle biler viste blant annet en sjelden 2-motors 2CV Sahara, moden for behandling.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
En stand som viste hvor seriøst tyskerne tar halvgamle biler viste blant annet denne ombygde Morris Minoren.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
En stand som viste hvor seriøst tyskerne tar halvgamle biler viste blant annet dette monsteret. Et hjemmebygg fra 1958 basert på en Wanderer W 34.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
En stand som viste hvor seriøst tyskerne tar halvgamle biler viste blant annet dette monsteret. Et hjemmebygg fra 1958 basert på en Wanderer W 34.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
En stand som viste hvor seriøst tyskerne tar halvgamle biler viste blant annet dette monsteret. Et hjemmebygg fra 1958 basert på en Wanderer W 34.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
En stand som viste hvor seriøst tyskerne tar halvgamle biler viste blant annet dette monsteret. Et hjemmebygg fra 1958 basert på en Wanderer W 34.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Restaureringsstanden hadde en DKW slik utgangspunktet kan være og slik resultatet kan bli.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Restaureringsstanden hadde en DKW slik utgangspunktet kan være og slik resultatet kan bli.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Restaureringsstanden hadde en DKW slik utgangspunktet kan være og slik resultatet kan bli.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Restaureringsstanden hadde en DKW slik utgangspunktet kan være og slik resultatet kan bli.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Restaureringsstanden hadde en DKW slik utgangspunktet kan være og slik resultatet kan bli.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Restaureringsstanden hadde en DKW slik utgangspunktet kan være og slik resultatet kan bli.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Restaureringsstanden hadde en DKW slik utgangspunktet kan være og slik resultatet kan bli.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Restaureringsstanden hadde en DKW slik utgangspunktet kan være og slik resultatet kan bli.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Restaureringsstanden hadde en DKW slik utgangspunktet kan være og slik resultatet kan bli.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Restaureringsstanden hadde en DKW slik utgangspunktet kan være og slik resultatet kan bli.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Alt kan bygges.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Würth vil vi skal oppdage dem på nytt. Gjerne, når de viser sånn innsats. Funnycar og kul logo.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Würth vil vi skal oppdage dem på nytt. Gjerne, når de viser sånn innsats. Funnycar og kul logo.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Würth vil vi skal oppdage dem på nytt. Gjerne, når de viser sånn innsats. Funnycar og kul logo.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Würth vil vi skal oppdage dem på nytt. Gjerne, når de viser sånn innsats. Funnycar og kul logo.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Würth vil vi skal oppdage dem på nytt. Gjerne, når de viser sånn innsats. Funnycar og kul logo.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Jeg har en følelse av at Liqu Moly-kalenderen blir neste års mest brukte på gutte- og verkstedvegger rundt i Tyskland.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Fnisete og begeistret ble man avfotografert sammen med såkalte pinups.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Automechanika 2014
Nei – det var ikke Lewis Hamilton som kjørte Petronas-simulatoren. Han var i Singapore og vant.
Foto: Jon Winding-Sørensen

Bilmoro bak fasaden

De som tror at Automechanika bare er diagnoseutstyr, pipenøkler og fint slipepapir, bør bli med her. Det er mye moro som skjuler seg bak alvoret.

Publisert Sist oppdatert

Det er klart Automechanika først og fremst er Euro 6, gripevennlige tenger, elektroniske hjelpesystemer og høyvitenskapelig skadeutbedring.

Og masse penger.

Dette er en utstilling som kom i stand fordi bilfabrikkene plutselig bestemte seg for ikke å vise seg frem i Frankfurt i 1971. Det var en eller annen krise på gang.

Messe Frankfurt trengte å fylle opp med noe, og så var det en som fikk den glitrende ideen å samle det som er enda viktigere enn biler, nemlig det og de som får bilene til å trille.

Den har vokst seg enorm – etter tre dager er jeg fremdeles ikke gjennom det hele, og det finnes avleggere av den på 15 forskjellige steder rundt i verden.

Og selvfølgelig har jeg masse stoff til publikasjonene våre der slikt hører hjemme, men tro ikke at det ikke finnes mat for de av dere som ikke syns rutelim er det mest spennende i verden.

Øst møter vest

Helt utrolig å møte en vaske-ekte Barkas, svenskregistrert, men selvfølgelig opprinnelig DDR – på vei hjem til gamlelandet.

Barkas B1000, totakter transporter med vanvittig høy lastekapasitet og luktet virkelig ille der den putret av garde på Demokratiets kullbaserte bensinerstatning. Og med virkelig personlighet.

Slike møter blir vi glade av.

Satser på ungdommen

Men det er viktig å presisere at utstillingen er veldig flink til å ta seg av ungdom. Det er mange «levende» stands der man kan prøve evnene sine, og ikke minst begynner det å bli en kjempeinteresse for å verve folk til å jobbe med eldre biler.

Ikke som veteranbilhobby, men for å ta seg av de såkalte Youngtimers – ofte yngre enn 30 år. Dette er blitt en meget spennende del av det store bilbransjefellesskapet, og bransjen er desperat etter folk som vil skru på en forgasser igjen.

Det finnes også skoler der du kan lære gammeldags karosserimakeri, du kan lære dekorasjonslakkering og du kan bli gammeldags bilelektro-type. Kompetansen finnes der fremdeles, men nå er det plutselig blitt viktig at den kan formidles videre.

Verkstedgleder

Et firma som startet med det som mange nok karakteriserte som Lurium, men som har slått seg opp til å bli en av de virkelig seriøse tilbydere av smøremidler og kjemikalier. Nå er de ute på nye områder også, miljøvernkjemi er en ting, rutemontering er en helt annen.

Dønn seriøse, samtidig som de vel er de siste som fremdeles utgir den type kalendere som burde være fast inventar på ethvert 2 ½-manns verksted. (Hvis du ikke forstår hva jeg snakker om, finner du den her).

Nå må jeg tilstå at dette er ikke helt min smak (jeg syns de ser så retusjerte og shoppa ut at de ligner avatarer fra en eller annen fremtidsfilm), jeg foretrakk det uttrykket man fant på Christ (vaskemaskin) -kalenderne for år tilbake. Men det er lenge siden det har kommet noe slikt derfra. Så nå har vi altså Pirelli og denne å velge mellom.

Attraksjon

Men det var ikke det morsomste. På standen hadde de en fotograf som tok bilde av deg sammen med to søte damer. Fnisete læregutter og grav alvorlige eldre koreaner sto i kø for å bli foreviget.

Jeg er sikker på at når de ser på bildet etterpå drømmer de at de sto der sammen ned to av avatarene.

Mye rart på en bransjeutstilling, men dette var nok det mest geniale.

Powered by Labrador CMS