Mazda MX-5 på Paris-utstillingen
Foto: Knut Skallerud
Mazda MX-5 på Paris-utstillingen
Foto: Knut Skallerud
Mazda MX-5 på Paris-utstillingen
Foto: Knut Skallerud
Mazda MX-5 på Paris-utstillingen
Foto: Knut Skallerud
Mazda MX-5 på Paris-utstillingen
Foto: Knut Skallerud
Mazda MX-5

Mazda MX-5

Mazda MX-5

Mazda MX-5

Mazda MX-5

Mazda MX-5

Mazda MX-5

Mazda MX-5

Mazda MX-5

Mazda MX-5

Mazda MX-5

Mazda MX-5

Mazda MX-5

Mazda MX-5 først neste høst

Til alle entusiaster som hadde gledet seg til å møte våren i ny Mazda MX-5: - Dessverre, bilen kommer ikke til Norge før etter sommerferien, sier Mazdas importdirektør Karianne Westby.

Publisert Sist oppdatert

Etter å ha vist fjerde generasjon av folke-roadsteren MX-5 i Barcelona for en måneds tid tiden, ba samtidig Mazdas Europa-sjef Jeff Guyton entusiastene om vente til Paris for flere detaljer om bilen.

Men Guyton hadde ikke særlig mer nytt å komme med ved bilens avduking i Paris i dag. Det eneste som er nytt om oppfølgeren til historiens mest populære folkesportsbil, er at den kommer med to firesylindrede bensinmotorer.

1,5- eller 2,0-liters motorvolum, begge med Skyactiv-teknologi er hentet fra personbilene Mazda 2, Mazda 3 og Mazda 6. Mazda 6 har 165 hk som høyeste oppgitte effekt, 5 hk mer enn i dagens kjappeste MX-5. Hvilken effekt MX-5 får er uvisst.

Kappet og slanket
3,92 meter fra støtfanger til støtfanger kutter utvendig lengde med 10 centimeter. Videre slankes bilen med rundt 100 kilo til rett under tonnet.

Med 50/50 i vektfordeling ligger forholdene til rette for optimale veiegenskaper på den bakhjulsdrevne roadsteren som siden lanseringen i Japan og USA i 1989 er solgt i nær 950.000 eksemplarer.

Sikrere
Videre oppgraderes sikkerhetsnivået betydelig. Tilgjengelig blir radarstyrt cruisekontroll, varsel for biler som kommer bakfra, varsel av kjøretøy i speilenes blindsoner, automatiske og adaptive lys samt automatisk detektering av annen trafikk med påfølgende automatbremsing om ikke føreren reagerer når det er fare for kollisjon.

– Om det kommer hardtop i tillegg til softtop-variant slik som på dagens MX-5, vet vi ikke noe om. Ei heller kjenner vi prisen, sier Mazdas Wenche Skarpodde og skuer bort på bilen.

For sen for sommeren
Fjerde generasjon av MX-5 går i produksjon til våren, men Skarpodde bekrefter at det i praksis betyr lansering i Norge etter sommerferien.

Flere data om bilen og trolig også prisene vil imidlertid være kjent i god tid før sommerbilenes venner bestemmer seg for hva de skal kjøre i 2015.

Mazda MX-5 med det vakre navnet Miata i USA, er solgt i cirka 3000 eksemplarer i Norge, inkludert en stor mengde bruktimporterte biler. Dagens MX-5, tredje generasjon og landets klart rimeligste roadster, koster fra 286.200 kroner med 1,8 l/126 hk motor.

Priser og data for dagens Mazda MX-5

Powered by Labrador CMS