SsangYong XIV Adventure

SsangYong XIV Adventure

SsangYong XIV Adventure

SsangYong XIV Adventure

SsangYong XIV Adventure

SsangYong XIV Adventure

SsangYong XIV Adventure

SsangYong XIV Adventure

SsangYong XIV Adventure

SsangYong XIV Air

SsangYong XIV Air

SsangYong XIV Air

SsangYong XIV Air

SsangYong XIV Air

SsangYong XIV Air

SsangYong XIV Air

SsangYong XIV Air

SsangYong XIV Air

SsangYong XIV Air

SsangYong XIV Air

SsangYong XIV Air

SsangYong XIV Air

SsangYong XIV Air

SsangYong XIV Air

SsangYoungs fjortende

SsangYong har vist oss konseptbiler ganske mange ganger nå, uten at det har hendt noe mer. Skal vi tro på dem denne gangen?

Publisert Sist oppdatert

Jeg sier ja. Dels fordi den norske importøren, som vet mer om disse tingene enn jeg gjør, sier at nå er de klare for å satse på SsangYong igjen.

XLV het konseptet som sto i Genève i vår

Og dels fordi de to konseptene vi ser i Paris nå er tegnet og bygget i eget hus – og ikke av noen eksterne konsulenter (Italdesign, Idea etc.) som de forrige, men av egne designere i et eget designsentrum som faktisk tilhører de mer velutrustede i verden.

Klart definert

Ikke slik som de står nå, sannsynligvis, men ikke langt unna. Og dersom noen kunne komme opp med en B-segment Crossover der taket var vekk – kjempe-Targa? – som på den de kaller XIV-Air, skal jeg være den første til å applaudere.

Thule applauderer sikkert allerede den andre av de to nyhetene, XIV Adventure, den har taket fullt av Thule-rekkverk.

Ssangyong har brukt XIV-betegnelsen på mange modeller opp gjennom årene (var første gang Frankfurt 2011?) – hvorfor aner jeg ikke. Disse bokstavene betyr 14 i min Latin-norsk oversettelse. Det kan da ikke ha vært så mange som 14 forskjellige konsepter alle disse årene.

Up to date

Alle moderne hjelpe- og komfort-systemer er på plass og den måler 420 x 180 x 158 cm og står på 260 cm akselavstand.

Førsteinntrykket av designen er veldig bra. Ikke noen masete detaljer, dynamiske linjer som trekker karosseriet tett rundt bilen uten overflødig fett og med – ser det ut som – minimale overheng foran og bak. Taket av er en positiv detalj og er med på å gjøre Air-modellen ganske lett og luftig.

Eventyrlysten

Den brede grillen med de spesielle lysene bør vel kunne overleve til produksjonen, selv om bokser-type tannbeskytter, slik som Adventure har fått puttet inn i kjeften sin, kanskje er i tøffeste laget?

Og så kan man godt beholde den stramme bakparten med de spesielle baklysene, bare det ryddes lett opp i alle de horisontale dekorasjonene nede, der bak.

Synd, bare, at også SsangYong har gitt etter for presset og funnet på et pompøst slagord som skal beskrive designspråket deres: ‘Nature born - 3 Motion’. Jeg skal overhodet ikke forsøke å forklare det.

Det er noen som mener å vite at denne skal hete X100 i produksjonsutgaven. Kanskje litt bedre enn XIV – men ikke mye.

Powered by Labrador CMS