-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
SsangYoungs fjortende
SsangYong har vist oss konseptbiler ganske mange ganger nå, uten at det har hendt noe mer. Skal vi tro på dem denne gangen?
Jeg sier ja. Dels fordi den norske importøren, som vet mer om disse tingene enn jeg gjør, sier at nå er de klare for å satse på SsangYong igjen.
XLV het konseptet som sto i Genève i vår
Og dels fordi de to konseptene vi ser i Paris nå er tegnet og bygget i eget hus – og ikke av noen eksterne konsulenter (Italdesign, Idea etc.) som de forrige, men av egne designere i et eget designsentrum som faktisk tilhører de mer velutrustede i verden.
Klart definert
Ikke slik som de står nå, sannsynligvis, men ikke langt unna. Og dersom noen kunne komme opp med en B-segment Crossover der taket var vekk – kjempe-Targa? – som på den de kaller XIV-Air, skal jeg være den første til å applaudere.
Thule applauderer sikkert allerede den andre av de to nyhetene, XIV Adventure, den har taket fullt av Thule-rekkverk.
Ssangyong har brukt XIV-betegnelsen på mange modeller opp gjennom årene (var første gang Frankfurt 2011?) – hvorfor aner jeg ikke. Disse bokstavene betyr 14 i min Latin-norsk oversettelse. Det kan da ikke ha vært så mange som 14 forskjellige konsepter alle disse årene.
Up to date
Alle moderne hjelpe- og komfort-systemer er på plass og den måler 420 x 180 x 158 cm og står på 260 cm akselavstand.
Førsteinntrykket av designen er veldig bra. Ikke noen masete detaljer, dynamiske linjer som trekker karosseriet tett rundt bilen uten overflødig fett og med – ser det ut som – minimale overheng foran og bak. Taket av er en positiv detalj og er med på å gjøre Air-modellen ganske lett og luftig.
Eventyrlysten
Den brede grillen med de spesielle lysene bør vel kunne overleve til produksjonen, selv om bokser-type tannbeskytter, slik som Adventure har fått puttet inn i kjeften sin, kanskje er i tøffeste laget?
Og så kan man godt beholde den stramme bakparten med de spesielle baklysene, bare det ryddes lett opp i alle de horisontale dekorasjonene nede, der bak.
Synd, bare, at også SsangYong har gitt etter for presset og funnet på et pompøst slagord som skal beskrive designspråket deres: ‘Nature born - 3 Motion’. Jeg skal overhodet ikke forsøke å forklare det.
Det er noen som mener å vite at denne skal hete X100 i produksjonsutgaven. Kanskje litt bedre enn XIV – men ikke mye.