-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
SsangYoungs fjortende
SsangYong har vist oss konseptbiler ganske mange ganger nå, uten at det har hendt noe mer. Skal vi tro på dem denne gangen?
Jeg sier ja. Dels fordi den norske importøren, som vet mer om disse tingene enn jeg gjør, sier at nå er de klare for å satse på SsangYong igjen.
XLV het konseptet som sto i Genève i vår
Og dels fordi de to konseptene vi ser i Paris nå er tegnet og bygget i eget hus – og ikke av noen eksterne konsulenter (Italdesign, Idea etc.) som de forrige, men av egne designere i et eget designsentrum som faktisk tilhører de mer velutrustede i verden.
Klart definert
Ikke slik som de står nå, sannsynligvis, men ikke langt unna. Og dersom noen kunne komme opp med en B-segment Crossover der taket var vekk – kjempe-Targa? – som på den de kaller XIV-Air, skal jeg være den første til å applaudere.
Thule applauderer sikkert allerede den andre av de to nyhetene, XIV Adventure, den har taket fullt av Thule-rekkverk.
Ssangyong har brukt XIV-betegnelsen på mange modeller opp gjennom årene (var første gang Frankfurt 2011?) – hvorfor aner jeg ikke. Disse bokstavene betyr 14 i min Latin-norsk oversettelse. Det kan da ikke ha vært så mange som 14 forskjellige konsepter alle disse årene.
Up to date
Alle moderne hjelpe- og komfort-systemer er på plass og den måler 420 x 180 x 158 cm og står på 260 cm akselavstand.
Førsteinntrykket av designen er veldig bra. Ikke noen masete detaljer, dynamiske linjer som trekker karosseriet tett rundt bilen uten overflødig fett og med – ser det ut som – minimale overheng foran og bak. Taket av er en positiv detalj og er med på å gjøre Air-modellen ganske lett og luftig.
Eventyrlysten
Den brede grillen med de spesielle lysene bør vel kunne overleve til produksjonen, selv om bokser-type tannbeskytter, slik som Adventure har fått puttet inn i kjeften sin, kanskje er i tøffeste laget?
Og så kan man godt beholde den stramme bakparten med de spesielle baklysene, bare det ryddes lett opp i alle de horisontale dekorasjonene nede, der bak.
Synd, bare, at også SsangYong har gitt etter for presset og funnet på et pompøst slagord som skal beskrive designspråket deres: ‘Nature born - 3 Motion’. Jeg skal overhodet ikke forsøke å forklare det.
Det er noen som mener å vite at denne skal hete X100 i produksjonsutgaven. Kanskje litt bedre enn XIV – men ikke mye.