-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
De unge designer fremdeles
Det er to gode designskoler i Paris. Begge har store stands på Paris-utstillingen.
Creapole og Strate er navnene på to ganske sentrale designskoler i Europa. Begge disse ligger i Paris, og da er det selvfølgelig ikke unaturlig at arrangørene av Paris-utstillingen henter inn disse.
Den type utdannelse er jo en magnet for en rekke ungdommer.
Men i år var begge to ganske beskjedne. De ropte på en måte ikke så høyt, det var begrenset hvor mange av studentene som var der og jobbet til enhver tid – og som kunne svare på spørsmål (det var kanskje begrenset med spørsmål også), og de nøyde seg stort sett med små modeller og enkle skisser for å fortelle om hva de gjorde.
Selvfølgelig er det hyggelig når en ung koreaner lar seg inspirere av 30-årenes Figoni et Falaschi, og du får 50-tall Le Mans-type biler, Ferrari og Aston, med riktige farger, som nydelige modeller.
Det viser i hvert fall at det er noe av håndverket de behersker.
Men jeg skulle gjerne sett mer av «fremover». Den eneste indikasjonen jeg fikk var at «organiske» rammeverk var årets smak. En modell av noe Twizy-lignende, og en fullskala motorsykkel fortalte om dette.
Dette er den type konstruksjoner som egner seg perfekt for 3D printing, så jeg kan vel i hvert fall trøste meg med at studentene tenker i den retningen også.
Den eneste andre skolen jeg festet meg ved var ESTACA som utdanner ingeniører i Paris, blant annet med spesialisering på biler.
Derfra kom det et superkompakt bykjøretøy, elektrisk og trehjuls, med de to hjulene i den korrekte enden: foran. 229 x 135 tar ikke opp mye gulvplass, og 4 kW gir deg ikke mer enn trikken – ca. 45 km/t. Men den var full av smarte ideer, og så ganske bra ut også.
Men, du store verden, jeg savnet en rekke av de utdannelse-institusjonene som ligger utover i landet. De utdanner mye bra i Frankrike.