-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Elektriske varer i Paris
Det omfattende bildelingssystemet i Paris, Autolib – befolket av spesialbygde elbiler – utvides til også å kunne brukes til varetransport.
Slik ser bilparken til Autolib i Paris ut:
Dere som har vært i Paris de siste årene har sikkert lagt merke til de mattblanke småbilene som har sine helt egne parkeringsplasser med sine helt egne ladestasjoner.
På tross av stor Renault-innsats er dette nesten de eneste elbilene du ser i Paris, og det hele er takket være en av Frankrikes rikeste forretningsmenn: Vincent Bolloré.
Suksess
I løpet av tre år har han fått 190.000 abonnenter bare i Paris, der bilene hans gjør mellom 10 og 15.000 turer daglig.
Nå er han ivrig opptatt med å spre systemet (og bilene som han bygger på egen fabrikk) ut i verden.
USA merker ham allerede, London står for tur, og hjemme har han fått myndighetene til å lansere et ambisiøst program: fra 14.000 ladepunkter i landet i dag, til 7 millioner innen 2030!
Bruksbiler
Men det jobbes også i det små, blant annet ved at han river ut baksetet i noen biler, lakker dem røde, og døper dem om fra Autolib til Utilib («Util» som i «bruke»).
De som skal bruke disse bilene er små håndverkere, små butikker, næringsdrivende som ikke har behov for å frakte passasjerer med varer. Den store bakluken er som skapt for budvirksomhet.
Foreløpig er det bare snakk om noen ti-tall julerøde utplassert i desember, men det snakkes om flere hundre neste år.
Og som en spesiell julegave blir bruken gratis for «godkjente» næringsdrivende nå i desember. Senere blir prisen de samme 6 euro per måned, pluss faktura for bruken, som for de vanlige utgavene.
Dette er virkelig en logisk bruk av elektriske biler. Det er jo først og fremst varebilpromperne man må bli kvitt, så dette er et skritt i riktig retning.