Citroën til Peugeot

Den norske Peugeot-importøren, Bertel O. Steen, har kjøpt samtlige aksjer i Citroën Norge.

Publisert Sist oppdatert

Bertel O. Steen (BOS) er Norges nest største bilimportør etter Harald A. Møller. BOS er i dag importør av Mercedes, Peugeot og Kia og har opp gjennom årene hatt mye annet i porteføljen, blant annet Chrysler og Jeep.

Citroën har i mange år slitt med lave markedsandeler i Norge, men Bertel O. Steen mener det ligger et stort potensial i merket som fra i år har etablert DS som eget undermerke.

Morselskapet til de franske merkene er PSA Peugeot Citroën, og mange av modellene er basert på felles plattformer og benytter felles drivlinjer.

Ifølge vår søsterpublikasjon BilNytt.no har alle ansatte i Citroën Norge fått tilbud om jobb i den nye organisasjonen som skal ledes av Jan Pettersen, nylig avgått Kia-direktør og en ringrev som har hatt mange sentrale posisjoner i Bertel O. Steen gjennom årene.

BilNytt.no forteller at Citroën skal ha 60 forhandlere i Norge, men at disse ikke skal blandes med de eksisterende Peugeot-forhandlerne.

- Vi tror at Citroën/DS har et uforløst potensial i Norge og har satt oss som mål å øke markedsandelen fra 2,5 til 4 prosent innen 2018, sier konsernsjef Bjørn Maarud til BilNytt.no.

Både i Sverige og Danmark skjer importen av Citroën og Peugeot fra felles, privateide, importselskaper.

PS!
Vårt levende leksikon, kollega Jon Winding-Sørensen kan fortelle følgende:

Den første Citroën ble presentert i Paris i mai 1919. Allerede på høsten samme år hadde Motor Trading A/S begynt å importere dem til Norge.

I 1922 overtok Autoimport A/S inntil det var Fransk Autoimport, et nytt selskap, som viste Citroën på bilutstillingen på Frogner 1929.

Det selskapet ble kjøpt opp av Paris, og året etter het det Norsk Citroën med hovedkontor på Ridehuset på Skøyen. At det i dag heter Citroën Norge endrer ikke på det faktum at det var de som skapte det beste slagordet ever: Citroën for norsk terreng.

Midt på 20-tallet ble Betel O. Steen bedt av styret i bilimportørforeningen (etter en klage fra Autoimport) om å redegjøre for en dagsavisannonse han hadde hatt om «Fabriknye Citroën». Protokollene sier ikke noe om han ga redegjørelsen, eller hva den eventuelt inneholdt.

Powered by Labrador CMS