-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
BMWs tyngste blir elektrisk
Sammen med tyske Scherm utvikler BMW en ny elbil. Det blir BMW-gruppens tyngste noensinne.


BMW og Scherm vil ta i bruk et kjøretøy som dette, en Terberg Type YT202-EV, i München fra sommeren 2015.
Selv ikke de største flymotorene veide mer enn BMWs nyeste kjøretøy. Det utvikles i samarbeid med tyske SCHERM, er basert på en Terberg, den skal bli elektrisk, og mye av teknologien som skal brukes hentes selvfølgelig fra BMWs i-program.
La meg oppklare:
BMW bruker 40 tonns Terberg kjøretøy i materialhåndteringen, som administreres av logostikk-selskapet SCHERM.
Nå har alle partene funnet ut at det hadde vært stas å gjøre transporten elektrisk, så i disse dager er den første 40-tonneren under ombygging. Den skal brukes til just-in-time levering av deler inne på BMWs fabrikk i München.
Den blir sertifisert for gatebruk, men jobben gjøres stort sett over et par kilometer 8-10 ganger om dagen.
Denne første bilen er åpningen av et e-Truck prosjekt som SCHERM jobber med nå. Hvis innsatsen viser seg positiv, er det ingen tvil om at det hele vil bli utvidet av alle tre partnerne.
Sammen investerer SCHERM og BMW det de kaller «seks-sifret» beløp (i euro!) i denne piloten.
Gevinsten er selvfølgelig null motorstøy og så nær nullutslipp som el-drift kommer i Tyskland. Der legger de som kjent på en CO2-komponent avhengig av hvor strømmen kommer fra.
Men slik BMW regner, og de har lært seg disse regnestykkene nå, vil den nye Terbergeren resultere i en CO2-gevinst på 1,8 tonn pr. år, sammenlignet med en dieseldrevet tvilling, slik som de bruker nå.
Og så tjener de garantert litt på imagen.