-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Færre ulykker med nødbrems
Nå er det endelig dokumentert hvor effektiv automatisk nødbrems er.

EuroNCAP og den australske motparten ANCAP har i dag lagt frem en rapport med tittel «Effectiveness of Low Speed Autonomous Emergency Braking in Real-World Rear-End Crashes».
Køhjelp
Autonomous Emergency Braking (AEB) – også kjent under navn som City Break – er de senere årene gjort tilgjengelig som standard- eller tilleggsutstyr i mange nye biler. Systemene er ment å hindre sammenstøt, primært under køkjøring i tettbygde strøk.
Vanligvis fungerer systemene i hastigheter opp til mellom 30 og 50 kilometer i timen. Tidligere studier har beregnet at systemene vil ha god effekt i lave hastigheter, men så langt har det vært få bevis på at systemene er effektive i reelle situasjoner.
Rapporten som nå er publisert forteller at:
- AEB-teknologi fører til 38 prosent reduksjon i antall påkjørsler bakfra
- det er ingen reell forskjell mellom effekten av systemene i urbane eller mer landlige strøk
- Meta-analyse er en effektiv metode for å kombinere data fra flere land
Publikasjonen konkluderer med at AEB-teknologi bør tas i bruk i flest mulig biler for å oppnå maksimale fordeler.
Ekspertise
EuroNCAP og ANCAP har satt ned en gruppe som samler eksperter fra myndigheter, industri, konsument- og forsikringsorganisasjoner. Gruppen samkjørte og analyserte data fra fem europeiske land pluss Australia via meta-analyse.
Resultatene viste 38 prosent reduksjon i antall påkjørsler bakfra for biler utstyrt med AEB sammenlignet med tilsvarende biler uten automatisk nødbrems. Det var ingen statistisk forskjell mellom ulykker i urbane (<60 km/t) og landlige strøk (>60 km/t).
- Undersøkelsen støtter tydelig vår beslutning om at AEB er påkrevet for å oppnå maksimal score i kollisjonstester. Fortsatt overvåking av «real-world» ulykker vil forbedre måten vi deler ut stjerner på, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i EuroNCAP.