-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Færre ulykker med nødbrems
Nå er det endelig dokumentert hvor effektiv automatisk nødbrems er.
EuroNCAP og den australske motparten ANCAP har i dag lagt frem en rapport med tittel «Effectiveness of Low Speed Autonomous Emergency Braking in Real-World Rear-End Crashes».
Køhjelp
Autonomous Emergency Braking (AEB) – også kjent under navn som City Break – er de senere årene gjort tilgjengelig som standard- eller tilleggsutstyr i mange nye biler. Systemene er ment å hindre sammenstøt, primært under køkjøring i tettbygde strøk.
Vanligvis fungerer systemene i hastigheter opp til mellom 30 og 50 kilometer i timen. Tidligere studier har beregnet at systemene vil ha god effekt i lave hastigheter, men så langt har det vært få bevis på at systemene er effektive i reelle situasjoner.
Rapporten som nå er publisert forteller at:
- AEB-teknologi fører til 38 prosent reduksjon i antall påkjørsler bakfra
- det er ingen reell forskjell mellom effekten av systemene i urbane eller mer landlige strøk
- Meta-analyse er en effektiv metode for å kombinere data fra flere land
Publikasjonen konkluderer med at AEB-teknologi bør tas i bruk i flest mulig biler for å oppnå maksimale fordeler.
Ekspertise
EuroNCAP og ANCAP har satt ned en gruppe som samler eksperter fra myndigheter, industri, konsument- og forsikringsorganisasjoner. Gruppen samkjørte og analyserte data fra fem europeiske land pluss Australia via meta-analyse.
Resultatene viste 38 prosent reduksjon i antall påkjørsler bakfra for biler utstyrt med AEB sammenlignet med tilsvarende biler uten automatisk nødbrems. Det var ingen statistisk forskjell mellom ulykker i urbane (<60 km/t) og landlige strøk (>60 km/t).
- Undersøkelsen støtter tydelig vår beslutning om at AEB er påkrevet for å oppnå maksimal score i kollisjonstester. Fortsatt overvåking av «real-world» ulykker vil forbedre måten vi deler ut stjerner på, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i EuroNCAP.