Chevrolet US Camaro: Chevys Mustang-dödare - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Chevys Mustang-dödare
I det Ford ruller den nye Mustangen ut over hele verden, kommer Chevrolet med sin nye muskebil. Møt nye Camaro.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Camaro har aldri vært i nærheten den statusen som Mustang har hatt. Også Camaros egen søster, Corvette, har nok en større stjerne hos de fleste.

Men det er ikke til å komme unna at også Camaro har sin fanskare. SS- og Z/28-versjoner av første generasjons Camaro gav opphavet til modellvarianter som fortsatt eksisterer, og i moderne tid har Transformersfilmene vekket Camarogløden også i mange yngre mennesker.

Og nå er det duket for en helt ny generasjon – nummer seks i rekken.

Sjette generasjon Camaro er en helt ny bil, inn og ut. Selv sier Chevrolet det kun er to ting som er hentet fra den gamle, «Bowtie-emblemet [Chevy-logoen] og SS-logoen».

Akkurat som da første generasjon Camaro kom i 1966 følger den nye Camaroen Mustang-oppskriften. Nå blir Camaro tilgjengelig med en 2-liters turbomotor med fire sylindre – et konsept vi kjenner fra nye Mustang.

Effekten er 275 hestekrefter, en del færre enn Mustangen, men Chevrolet lover 0-100 på «godt under 6 sekunder». Mustang 2,3 klarer det på 5,8 – så dette lover bra.

Også i likhet med Mustangen er Camaros firesylindrede enhet hjulpet av lydforsterkning gjennom høyttalerne, men den kan i det minste skrus av.

Større motorer også
Ikke alle mener en muskebil klarer seg med stusselige fire sylindre, og heldigvis blir også de bønnhørt. En helt ny 3,6-liters V6-motor kaster seg inn i motorrommet, og pumper ut 335 hestekrefter, mens LT1-motoren på 6,2-liter nå er tunet til 455 hestekrefter og 617 Newtonmeter – og blir med det den kraftigste SS-varianten Chevrolet har laget.

Alle motorene blir tilgjengelig med sekstrinns manuell girkasse, eller åttetrinns automatkasse.

Kombinert med at vekten sammenlignet med forrige generasjon har gått ned minst 100 kilo (avhengig av motorutgave) bør det ligge an til en langt bedre muskelbilopplevelse enn på lenge.

Når det er sagt, Camaroen har vel ikke opplevd en like stor identitetskrise som det Mustangen fikk gjennomgå.

Utseendemessig er det ingen tvil om hvilken bil dette er, men pussig nok har nye Camaro krympet noen centimeter i alle retninger – også i bredden. Applaus!

Flottere interiør
Innvendig har Camaro definitivt fått seg et løft. Der den forrige hadde et veldig retropreget interiør, med store klokkehus til instrumentene foran føreren, og fire små instrumenter foran girspaken. Men interiørkvaliteten var ingenting å skryte av.

Det har heldigvis endret seg nå. Et delvis digitalt, delvis analogt instrumenthus rommer alle klokker, nåler og tall man kan drømme om, og en stor berøringsskjerm pryder midtkonsollen. For å rydde opp i knappene i dashbordet har Chevrolet gjort som Audi, og benyttet seg av luftedysene for å kontrollere funksjoner. I Camaroen vris ringen rundt dysene for å justere temperatur. Snedig.

Rattet har flat bunn, og er ikke lenger identisk med det man finner i en Chevy Spark, og knappen for å deaktivere antispinn er hendig plassert rett bak girspaken.

Nye Camaro skal produseres i Lansing, Michigan.

… og en gang frem i tiden ligger det nok en Z/28-utgave og venter også. Det er bare å glede seg – muskelbilenes tid er langt fra forbi!

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: