Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi
Mercedes-Benz E-Klasse teknologi

Lang assistent-rekke

Siden den nye E-Klassen ikke skal vises før i Detroit (januar), er det viktig for Mercedes-Benz å fortelle at den er verd å vente på. Den setter ny rekord i assistenter!

Publisert Sist oppdatert

Dette er også en måte å tease kommende modeller på.

I denne samlingen argumenter er det bare et fåtall av bildene som antyder noe om selve bilen – det er fotos som forteller litt om de avanserte lyktene. Resten er funksjons-skisser som skal fortelle om alt du ikke behøver tenke på selv lenger.

Men for å bli ferdig med hovedlyset: Selvfølgelig alle de lysassistenter som finnes. Hver kaster inneholder 84 individuelt kontrollerbare LED’er. Høyre og venstre lysorgel justeres uavhengig av hverandre og prinsippet er greit: du ser bedre i mørket uten å blende andre.

Men Mercedes-Benz er altså veldig opptatt av at det ikke skal komme noen såkalte konseptbiler på Frankfurt-utstillingen – slike biler som debuterer i september, men som ikke kommer på markedet før i april – med assistent-systemer de selv ikke allerede har fortalt om.

Komfort
Derfor forteller de nå om – jeg aner ikke hvor mange, et snes? – en rekke nye assistenter som dels skal hindre ulykker og dels gjøre livet bak rattet eller i et av de komfortable setene, enda mer behagelig.

Intelligent Drive Next Level er et fartsholdersystem som holder avstanden til det som er foran. Ikke noe nytt i det – bare at denne fungerer fra 0 til 200 km/t. Man regner åpenbart fortsatt med fri fart i Tyskland.

Og den nye bremseassistenten, som jobber med data både fra kameraer og radarsensorer, reagerer på kjørende objekter i hastigheter helt opp til 250 km/t, og på stillestående objekter, inklusive fotgjengere, i opp til 100 km/t. Under 7 km/t må du imidlertid klare deg selv – der kobler systemene ut.

Stereo-multi-purpose
Styrepiloten jobber imidlertid bare opp til 130 km/t. Den bruker et stereo-multi-purpose kamera bak speilet og nye radarsensorer – og her er det nye at denne assistenten er så smart at han trenger ikke markeringer i kjørebanen for å føle seg hjemme, nå kan han orientere seg ut fra veikanten.

Dersom du også er utstyrt med Comand Online (de begynner å få så kjipe navn disse assistentene!) om bord kobles den opp mot de fartsgrensene som ligger i Nav’en og de fartsskiltene som kameraet leser, og du kan be bilen holde fartsgrensene.

Inne i alt dette ligger selvfølgelig også selvkjørings-egenskapene. Men fremdeles krever lovgivningen at mennesket, med sine begrensede, og begrensende, egenskaper, er med på moroa. Sa han må hele tiden være nær rattet for å illudere kommandant.

Car-to-X
Blant alt det andre kan vi jo nevne Car-to-X kommunikasjon. Dersom noen av sensorene eller kameraene registrerer en farlig situasjon, en bil som har fått sammenbrudd i venstre fil, eller en ambulanse på vei, eller en ulykke, samler den disse informasjonene og kringkaster dem videre.

Foreløpig bare til andre E-Klasser av samme årgang med samme utstyr – derfor er det ikke riktig av Mercedes å kalle dette Car-to-X, da heter det Car-to-Car. Men fabrikken planlegger, ikke uventet, å utstyre alle modellene med denne muligheten. Også varebiler og lastebiler, håper jeg. Og da kan vi snakke om Car-to-X.

Telefonstyrt parkering
Selvfølgelig får du en forholdsvis moderne parkeringsassistent med på kjøpet. Han lar seg betjene over en smarttelefon, slik at du kan gå ut av bilen, lukke alle dørene, og søke dekning før du setter den i gang inn mot ledig luke ved hjelp av telefonen.

Om den gir lyd fra seg dersom bilen skulle skrape borti en vegg aner jeg ikke. Men her kommer en av de underligere assistentene. Det kan jo fremdeles hende at det smeller. Da skal de inne i bilen ha enda bedre muligheter til å spasere uskadd bort: beltene foran blir de såkalte beltbags, som i S-Klassen. Altså belter som blåses opp.

Men samtidig hører du et skikkelig høyt signal. Det utløses når bilen oppdager at en kollisjon er uunngåelig og skal fortelle øret ditt at nå smeller det skikkelig.

Dermed, sier pressemeldingen, blir øret ditt førkondisjonert og de vil beskytte seg mot den høye kollisjonslåten.

Jeg gir meg der. Men du finner enda flere smartinger, som løser problemer du kanskje ikke ante fantes, på de plansjene som følger med her.

Powered by Labrador CMS