Bilprodusentenes tallknusere i Brussel har begynt å jobbe med en morsom statistikk. Nyregistrerte biler i Europa, utstyrt med alternative drivlinjer, definert som AFV (for Alternative Fuel Vehicle).
Og alternativt er der definert som alt annet enn vanlig bensin- eller dieselmotor, altså elbil, hybrider og «andre» som da er biler som bruker propan eller naturgass (i Sverige, juksemakerne, teller de også med E85 flexi fuel biler).
Fremgang Denne siste gruppen utgjør 131.000 biler (av et totalvolum på nesten 7 millioner), og har økt med 14 % i hele Europa (men nesten ikke med noe i 2. kvartal). Italia har ansvaret for mer enn 100.000 av disse – der er fremdeles gass gøy.
Hybrid-løsninger (både ladbare og ikke) øker selvfølgelig mye mer, fordi fabrikkenes utvalg og tilbud øker. 118.000 slike i første halvår er opp 21 prosent, og her er tendensen økende.
Frankrike ligger på topp her, så kommer Italia og Tyskland. Disse tre markedene tar seg av 50 % av totalvolumet i Europa.
Annonse
Selv om Norge ligger godt an med et volum større enn for eksempel Belgia eller Sverige (i Danmark klarer de ikke å telle dem!) er økningen her hjemme lavere enn det europeiske snittet.
Norge i tet Og på elbiler er vi selvfølgelig verdensmestre. Vi har høyere volum enn noen andre og vi øker fremdeles, sterkere enn de fleste.
Det som er påfallende er at de som har vært nærmest våre tall, Nederland, nå viser en synkende tendens. Men Frankrike ser ut til å ha fått opp farten.
Den komplette statistikken finner du her, men BilNorge har i tillegg tatt ut de totale registreringstallene for første halvår og ut fra det regnet ut de lokale markedsandelene for biler med alternative drivstoff.
Det er selvfølgelig ingen overraskelse at Norge er i absolutt tet her, med mer enn 30 %. Bortsett fra Italia med alle sine gassbiler og Sverige med E85-bilene, er det bare Nederland som er over 5 prosent alternativ foreløpig.