De alternative øker

Salget av biler med alternativ drivlinje økte med 25 posent i første halvår. Men allikevel ikke til mer enn 317.500 biler.

Publisert Sist oppdatert

Bilprodusentenes tallknusere i Brussel har begynt å jobbe med en morsom statistikk. Nyregistrerte biler i Europa, utstyrt med alternative drivlinjer, definert som AFV (for Alternative Fuel Vehicle).

Og alternativt er der definert som alt annet enn vanlig bensin- eller dieselmotor, altså elbil, hybrider og «andre» som da er biler som bruker propan eller naturgass (i Sverige, juksemakerne, teller de også med E85 flexi fuel biler).

Fremgang
Denne siste gruppen utgjør 131.000 biler (av et totalvolum på nesten 7 millioner), og har økt med 14 % i hele Europa (men nesten ikke med noe i 2. kvartal). Italia har ansvaret for mer enn 100.000 av disse – der er fremdeles gass gøy.

Hybrid-løsninger (både ladbare og ikke) øker selvfølgelig mye mer, fordi fabrikkenes utvalg og tilbud øker. 118.000 slike i første halvår er opp 21 prosent, og her er tendensen økende.

Frankrike ligger på topp her, så kommer Italia og Tyskland. Disse tre markedene tar seg av 50 % av totalvolumet i Europa.

Selv om Norge ligger godt an med et volum større enn for eksempel Belgia eller Sverige (i Danmark klarer de ikke å telle dem!) er økningen her hjemme lavere enn det europeiske snittet.

Norge i tet
Og på elbiler er vi selvfølgelig verdensmestre. Vi har høyere volum enn noen andre og vi øker fremdeles, sterkere enn de fleste.

Det som er påfallende er at de som har vært nærmest våre tall, Nederland, nå viser en synkende tendens. Men Frankrike ser ut til å ha fått opp farten.

Den komplette statistikken finner du her, men BilNorge har i tillegg tatt ut de totale registreringstallene for første halvår og ut fra det regnet ut de lokale markedsandelene for biler med alternative drivstoff.

Det er selvfølgelig ingen overraskelse at Norge er i absolutt tet her, med mer enn 30 %. Bortsett fra Italia med alle sine gassbiler og Sverige med E85-bilene, er det bare Nederland som er over 5 prosent alternativ foreløpig.

Marked

AFV

Totalsalg

AFV-andel

BELGIA

6 523

288 424

2,3 %

BULGARIA

20

11 541

0,2 %

DANMARK

1 250

104 750

1,2 %

ESTLAND

198

10 460

1,9 %

FINLAND

1 811

57 085

3,2 %

FRANKRIKE

48 256

1 017 493

4,7 %

HELLAS

568

43 142

1,3 %

IRLAND

1 268

82 331

1,5 %

ITALIA

121 124

872 951

13,9 %

LATVIA

175

6 865

2,5 %

LITAUEN

196

8 563

2,3 %

NEDERLAND

16 811

201 702

8,3 %

POLEN

5 491

177 772

3,1 %

PORTUGAL

2 302

100 656

2,3 %

ROMANIA

171

34 472

0,5 %

SLOVAKIA

669

37 177

1,8 %

SPANIA

9 958

555 222

1,8 %

SVERIGE

10 819

167 984

6,4 %

STORBRITANNIA

37 903

1 376 889

2,8 %

TSJEKKIA

2 803

113 261

2,5 %

TYSKLAND

26 687

1 618 949

1,6 %

UNGARN

428

37 025

1,2 %

ØSTERRIKE

3 032

161 633

1,9 %

EUROPISKE UNION

298 463

7 169 984

4,2 %

EU15

288 312

6 674 892

4,3 %

EU (Nye Medlemmer)

10 151

495 092

2,1 %

NORGE

22 445

74 392

30,2 %

SVEITS

6 711

161 798

4,1 %

EFTA

29 156

244 974

11,9 %

HELE EUROPA (EU + EFTA)

327 619

7 414 958

4,4 %

VEST-EUROPA (EU15+EFTA)

317 468

6 919 866

4,6 %

Powered by Labrador CMS