Aston Martin RapidE
Aston Martin RapidE
Aston Martin RapidE
Aston Martin RapidE
Aston Martin RapidE
Aston Martin RapidE
Aston Martin RapidE
Aston Martin RapidE
Aston Martin RapidE
Aston Martin RapidE
Aston Martin RapidE
Aston Martin RapidE

800-hesters el-Rapide

For James Bond og godt bemidlede nordmenn er det nå bare å rydde plass i garasjen til en 800 hesters elbil. Aston Martin leverer den om to år.

Publisert Sist oppdatert

Hvis Aston Martin får opp farten og holder hva de har antydet i forhold til elektrifisering av Rapide, rekker du kanskje å bytte ut Teslaen din i en sportsbil med enda råere egenskaper før norske myndigheter slår til med avgifter på elbilene.

For en avgiftsfri Aston Martin til antydningsvis 250.000 dollar (rundt to millioner kroner) kan fort bli litt hot.

Aston Martin erkjenner altså at selv ikke high-end sportsbilprodusenter kommer utenom elektrifisering.

Balansegang
– Hvis du skal fortsette å bygge V-12 motorer, må du tilby noe i den andre enden. Utslippsfrie modeller er nødvendig for å balansere utslippene fra kraftfulle V8 og V12 motorer i sportsbiler, og særlig i markeder som Kina, sa Aston Martin-sjef Andy Palmer under Pebble Beach Concours d’Elegance i California.

Til Automotive News bekrefter Palmer at Aston Martin i løpet av to år vil lansere en hel-elektrisk utgave av Rapide med firehjulsdrift, rundt 800 hk og 320 km rekkevidde.

I bakgrunnen spøker naturligvis Tesla som allerede er på veien med P85D hvor den mest ekstreme varianten tar deg til 100 på 3,0 sekunder. Også andre luksusbilprodusenter er i ferd med å ta fram modeller hvor bensintanken erstattes av batterier – blant annet Audi.

Mer på trappene
Rett-fram-akselerasjonen til Tesla har ikke Palmer mye til overs for, og han bemerker noe sarkastisk at det er mye morsommere å kjøre runde etter runde på en krevende bane, eksempelvis Nordsløyfa, enn 500 meter rett fram.

Men Aston Martin, som eies med fem prosent av Daimler, gir seg ikke med elektrisk Rapide. Nye to år fram i tid, sånn cirka rundt 2019, realiseres det høyreiste DBX-konseptet, trolig først som ladbar hybrid, dernest med bensinmotor og avslutningsvis med batterielektrisk drivlinje.

Aston Martin velger (som Audi) batteriteknologi fra kjente leverandører som LGF Chem og Samsung SDI, men ikke fra Panasonic. Palmer er også helt klar på at elektriske Rapid ikke skal dele komponenter med Mercedes/AMG.

Aston Martins mål er å øke produksjonen fra 3400 leverte biler i 2014 til rundt 7000 biler i året mot slutten av dette tiåret.

Powered by Labrador CMS