-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Nytt segment: HyperSUV
Vi har sett antydninger til en ny bilype før. Nå hiver et designstudio i Torino seg på Hyper-SUV karusellen.
Camal heter designkontoret i Torino som nylig har vist oss drømmen om Ramusa.
Alessandro Camorali står i spissen for de unge designerne som har presentert en helt ny biltype: Off-roader med Superbil-gener. Giugiaro Parcour og Audi Nanuk er eksempler på denne biltypen vi har møtt tidligere.
Camorali jobbet hos Bertone, og var blant annet med på den sensasjonelle BAT 11 i 2008. Det var det siste han gjorde der, sammen med andre derfra hoppet han av og startet sitt eget.
Etterpå har han gjort en rekke ting, både på bil og innen ren produktdesign og nå er han altså på plass med noe helt nytt igjen.
To seter, utpreget sport-coupé utseende, og med en 3,5-liters V12-motor fra den gamle, italienske, Bugatti EB 110.
Carbon-chassiset, og noen andre detaljer, kommer også derfra, så det høres ut som om verden er blitt en EB 110 fattigere.
Høyreist
Ramusa ser ut som den kan klare de fleste utfordringer, men det er nok fordi den er jekket opp ganske høyt, slik at den har et klart offroad-uttrykk. De 800 hestekreftene driver imidlertid bare bakhjulene - via en 6-trinns girkasse.
Uten at vi får noen detaljer blir vi fortalt at det er noen hybrid-komponenter her også, som gjør at forhjulene også kan drives innimellom, elektrisk – og at det dermed blir mer enn 800 hester tilgjengelig.
En bakkeklaring på 25 cm gjør bilen ganske spesiell. Sammen med skikkelige antydninger til skjermer og mengder av karbon-detaljer som overhodet ikke er kamuflert, blir vi jo servert en ganske overbevisende offroad myte her.
De øvrige målene er for øvrig 432 x 202 x 130 cm.
Bertone-navn
Hyggelig at Alessandro Camorali minnes sin gamle arbeidsgiver ved å gi bilen navnet «Ramusa». «Nå som Bertone ikke eksisterer mer», sier han, «viderefører vi hans tradisjon med å gi bilene navn på piemontesisk dialekt».
Ramusa er Piemonte-navnet på øgler.
Men i motsetning til øglene, som det kan være ganske mange av der, er det vel sjanser for at det ikke blir mer enn en av Ramusaene.