-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Her er neste Cayenne
Det bare halvannet år siden Cayenne fikk en oppdatering, men i kulissene venter en helt ny modell. Her er de første bildene.
Andre generasjon Cayenne ble lansert i 2010, og sommeren 2014 fikk den en facelift som innebar friskere design og mer effektive drivlinjer.
Men selv legender lever ikke evig, og i løpet av 2017 står tredje generasjon av Porsches populære SUV klar i ny drakt som 2018-modell.
Ny plattform
Selv om Porsche reduserte vekten med rundt 200 kg ved forrige generasjonsskifte, er det ventet at neste modell slankes med ytterligere 100 kg. Det skyldes primært at den skal bygges på VW-gruppens nye MLB-plattform.
Audi Q7 var første modell ut på denne plattformen, men i løpet av de neste årene vil den også bli benyttet for en ny Touareg og Lamborghini Urus.
Plattformen benytter en kombinasjon av aluminium, karbonfiber og høyfast stål for å oppnå en sterk konstruksjon med lavest mulig vekt.
Mer dynamisk
Selv om bilen på bildene er kraftig maskert, aner vi at den får mer dynamiske linjer med et langt og lavere tak enn forgjengeren.
Designmessig vil den hente inspirasjon fra Panamera Sport Turismo, konseptet som ble vist i Paris i 2012, og som også gir designtrekk til neste generasjon Panamera. I tillegg vil vi finne igjen trekk fra Macan, blant annet fronten og baklyktene som snor seg rundt hjørnene.
Rydder opp
Interiøret blir helt nytt, noe som innebærer at flere at knappene på midtkonsollen erstattes med berøringsfunksjoner på midtkonsoll og på den store infotainment-skjermen øverst på dashbordet. Våre spionbilder av Panamera viser tilsvarende løsninger.
Drivlinjene forventes å tilsvare dagens løsninger med V8 i toppmodellene, turbomatet V6 i Cayenne S og GTS, V6 diesel samt en ladbar hybrid med V6 og elmotor.
Pop i Norge
Cayenne var i mange år Porsches suverene bestselger i Norge, men de to siste årene er den passert av lillebror Macan.
Ifølge OFV ble det registrert 192 nye Macan i 2015, mot 141 Cayenne. Tar vi med bruktimport blir bildet et annet – her er antallet 86 for Cayenne mot 34 Macan. Året før ble det bruktimportert hele 127 Cayenne, så det er ingen tvil om at modellen er populær.
Det er også interessant å merke seg at 53 % av de som kjøpte ny Cayenne i fjor valgte en ladbar hybrid. Den blir neppe mindre interessant i år etter at avgiftene reduseres med drøye 100.000 kroner.