Best i klassen

Norge har det laveste CO2-utslippet fra nye biler i Europa, og ingen land har kuttet mer. Her er utviklingen de to siste årene, og en merkestatus for det norske markedet hittil i år.

Publisert Sist oppdatert

Gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye personbiler i Norge var 100 g/km i 2015. Det er 23 g lavere enn for to år siden.

For de europeiske landene samlet, var utslippet i fjor 119 g/km, en nedgang på 8 g fra 2013.

Det kraftige kuttet i Norge handler i hovedsak om elbiler, og etter hvert ladbare hybrider. Det siste er også grunnen til Nederlands plassering på listen under.

Langt bak
Sverige er med 126 g/km blant landene med høyere utslipp enn gjennomsnittet for Europa.

Det samme gjelder Tyskland (127 g/km) og kan forklare hvorfor tyske bilprodusenter ikke er blant de som heier mest på EUs utslippsmål på 95 g/km i 2020.

Gjennomsnittlig CO2-utslipp (g/km) fra nye personbiler i Norge vs. Europa 2006-2015:

Franske i tet
Med 104 g/km var det Peugeot som hadde det laveste gjennomsnittlige CO2-utslippet av de 20 største merkene på det europeiske markedet.

Citroën og Renault var nummer to med 106 g/km (avrundet), foran Toyota med 108 g/km.

På 10. plass kom Volkswagen med 118 g/km og sist blant de 20 største merkene var Mercedes-Benz med 128 g/km.

Gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye personbiler pr land 2013-2015:

Utvikling i CO2-utslipp på nye personbiler for de største merkene i Norge 2006-2016:

NB: Tesla er inkludert ved beregning av gjennomsnittlig utslipp, men ikke tatt med i merketabellen.

Powered by Labrador CMS