Black Douglas Stirling Claret Classic

Black Douglas Stirling Original Drayton

Black Douglas Stirling Silent Gray

Black Douglas Stirling Sport Imperial

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Black Douglas Stirling

Håndbygd retro på to

Håndbygd og retro pleier å høres ut som mengder av gull. Her kan du faktisk slippe ganske billig unna, hvis du kan nøye deg med to hjul.

Publisert Sist oppdatert

Dersom du syns en million pund er i meste laget for en håndbygd utgave av en gammel Jaguar – og du dessuten tviler på at du egentlig er kvalifisert til å få en plass i køen, er kanskje en Black Douglas motorsykkel litt mer aktuell. Selv den største og sterkeste versjonen koster ikke en gang 10.000 pund.

«Ikke no’ plast, bare ærlig metall. Ikke no’ elektronikk, bare dine egne instinkter» er noe av det produsenten lover deg.

Dessuten kan du velge mellom 36 farger og utstyr nok til å konfigurere tusenvis av forskjellige modeller.

Autentisk
Det vi snakker om er, etter min mening, et ganske vellykket forsøk på å skape noe som i første omgang kan oppfattes som en sykkel fra 20-tallet.

Og personlig gjør det meg selvfølgelig ikke noe at de har oppkalt den etter Douglas. Det var nemlig den andre store motoriserte klassikeren som kom fra Bristol.

De som har designet denne, har tatt alle de riktige grepene. Flat tank, klassisk sete, sitt-rett-i-stolen-gutt!-sittestilling med klassisk styre.

Modernisert
Gaffelen foran med klassisk opphengning er imidlertid konstruert av moderne materialer med moderne toleranser – slik at det faktisk er håp om at den fjærer.

Det klassiske blikkboks-utseendet på lykten er helt korrekt, men innmaten er selvfølgelig slik at sykkelen kan sertifiseres.

Hele veien er det forresten moderne strøm etter vanlig oppskrift. Men for at ikke et ganske omfattende ledningsnett skal ødelegge illusjonen av klassisk, brukes det teflonoverflate-sølv-dekkede kopper-wire for å få dimensjonene så små at nettet lett kan skjules inni rør og rammer.

Der ledninger syns, og skal syns, er de surret i bomullsbånd, for å gi den autentiske looken.

Motorene er også manipulert slik at de skal se helt riktige ut, som gammeldagse stående en-sylindret med antydning av sideventil. At den faktisk også har en elektrisk selvstarter, er jo ikke noe du behøver snakke høyt om.

Håndverk
Både motoren og den klassiske skinn-sadelen kommer fra Italia, men resten av håndarbeidet skjer i England.

Du får den enten som 125-kubikker eller som 230, med henholdsvis 12,75 eller 14,10 hester. Toppfart kan umulig være av enorm interesse dersom du syns dette høres morsomt ut, men vi lover «over 100».

Jeg vet at enkelte av vennene i Norsk Veteran Motorsykkel Club syns det er femi dersom du ikke klarer å betjene tenning og gass og clutch med samme hånden samtidig som du skal holde to smale hjul i riktig vertikal posisjon, og jeg er sikker på at du ikke vil få lov til å bruke en Black Douglas til Trondhjemsridtet 1919.

Jeg synes allikevel denne oppskriften høres ganske morsom ut.

Det hele er bygget etter 2002/24/CEE, slik at det kan henges skilter på den i hele Europa, og til en pris på enten £ 8.505,- eller 9.730,-. Det vil si fra rundt hundre tusen norske.

Powered by Labrador CMS