Mazda G-Vectoring Control

Mazda G-Vectoring Control

Mazda G-Vectoring Control

Mazda G-Vectoring Control

Mazda G-Vectoring Control

Mazda G-Vectoring Control

Mazda G-Vectoring Control

Mazda G-Vectoring Control

Mazda G-Vectoring Control

Mazda G-Vectoring Control

Mazda G-Vectoring Control

Mazda Axela / 3

Ny inni, lik utenpå

Dette må være en av de større faceliftene i historien som ikke berører facen i det hele tatt. Mazda 3 er blitt veldig ny – men bare under skallet.

Publisert Sist oppdatert

Da Mazda 3 ble innført i 2003 var det starten på en ny tidsregning hos denne Hiroshima-fabrikken.

Den har hatt et par ansiktsløftninger siden den gangen. Dagens modell, som er andre generasjon, kom på markedet så sent som i 2013.

Så denne gangen begrenser endringene utenpå seg til litt endrede lys i fronten.

Men under, derimot. Først og fremst har vi fått deler av Sky Active virksomheten til Mazda – det er mer enn konstruksjonsfinesser, det er en hel filosofi.

Styrehjelp
Det det gjelder er først og fremst det de kaller GVC, eller G-Vectoring Control. Det er mer komplisert enn som så. Men forholdsvis enkelt fortalt sørger GVC’en for gradvis å redusere dreiemomentet frem til forhjulene, dersom systemet føler at det er antydning til rattutslag.

Det som dermed skjer er at det dyttes mer vekt over forhjulene, som gir bedre grep og færre styrekorreksjoner.

På vei ut av kurven flyttes vekten forsiktig bakover igjen og sørger for økt stabilitet når det går mot rett-frem.

Mazda fremhever to store fordeler her: bedre grep, spesielt når det er glatt, og et bedre og roligere liv inne i bilen, både for fører og passasjer, siden det ikke sages så mye på rattet.

Motorutvalget har også fått en skikkelig overhaling – men det er foreløpig ikke presisert hva som gjelder oss.

Denne videoen forklarer fordelene med systemet

3,6 kHz
Ikke at jeg har merket noen problemer ved 3,6 kHz, men Mazda legger vekt på at i et omfattende arbeid for å bedre silkefølelsen fra motorene har de lagt inn en spesiell demperfunksjon i stemplene som skal redusere tenningsbankingen ved en helt spesiell 3,6 kHz frekvens.

En bedre turbokontroll høres litt mer konkret ut. Den skal bedre gasspedal-reaksjonen.

I Japan snakker man om både 2,2- og 1,5-liters Skyactive dieseler, og for bensin har de også en 1,5-liter i tillegg til 2-literen.

Det er sannsynlig at kundene ikke vil bli overveldet av smarte endringer under panseret – som de kanskje ikke har vett til å sette pris på en gang, så Mazda har også slått til med 10-veis justerbare seter, trafikkskilt-kjenner og en rekke nye lakkfarger.

Litt aktiv bremsing, kamerabasert og opp til 80 km/t hører også med.

Vi har vondt for å ro at det tar altfor lang tid før en del av disse nyhetene også mates inn i biler beregnet for Europa.

På snø kommer fordelene enda bedre frem - se selv:

Powered by Labrador CMS