-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Darwin får konkurranse
Så vidt jeg vet har utviklingen til der vi er i dag tatt minst 500.000 år. Det kommer med andre ord til å ta litt tid før vi møter Graham. Med mindre kosmetikk-mekke-industrien legger breisia til.
Kan godt være at Graham vil vise seg å være en hyggelig fyr. Skikkelig smart også. Kanskje sjarmerende også. Hvis du ikke ser rett på’n.
Men pen?
Kommer an på øynene som ser, selvfølgelig – men i mine øyne og med min tilvante og arvede bagasje – nei. Ikke bare nei, forresten – men NEI TAKK.
Men som konsept er han spennende.
Bilfabrikkene har brukt masser av tid og krefter og penger på å bygge biler som skal sørge for at du og jeg overlever et bilkræsj.
Bygd for å tåle en trøkk
Her har leger og vitenskapsfolk i Trafikksikkerhets-kommisjonen i Victoria (Australia) bygget et menneske som vil kunne overleve kollisjonene.
Graham er på mange måter bygget som en bil. Her er han ikke gjort motstandsdyktig ved å bygge ham som en armert utgave av dagens.
Å, nei. Han er for eksempel utstyrt med (permanente) airbag-type sekker rundt på hele kroppen, som vil kunne suge opp kreftene fra et hardt møte med noe.
De fine beina i ansiktet er dekket av massive fettlag som beskytter, og han har ikke noen nakke lenger, slik at whiplash ikke vil bli noe tema.
Gjennomtenkt
Men Graham skal også kunne overleve som fotgjenger. Derfor har han blant annet pansret hud som ikke kan skrubbes opp, skallen har kraftopptagende soner og knærne er leddet i flere retninger, slik at de kan slenges omkring uten at noe knekker.
Nå skal denne figuren brukes i opplæringsøyemed – og sikkert frembringe mareritt og traumer for hundrevis av skolebarn i tiden som kommer.
Men denne fascinerende figuren er laget av en skulptør, Patricia Piccini, som har jobbet sammen med bl.a. en trauma-lege og en trafikkulykke-analytiker.
Og jeg er selvfølgelig gammeldags nok, og såpass diskriminerende, at et nærliggende spørsmål vil være: Er det noen vits i å overleve en kollisjon eller en påkjørsel, hvis man ser sånn ut – allerede før ulykken?