-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Kia Soul EV - litt usynlig og likevel veldig synlig
Kia Soul er svært populær som elbil og godt synlig i trafikken. Men visste du at to av tre Soul EV som selges kommer hit som endagsregistrerte bruktbiler?
Første gang jeg kjørte Kia Soul EV var for to og et halvt år siden. Og stedet? På et islagt vann langt nord i de dype svenske skoger. Det var i tillegg kaldt, iskaldt.
Kia hadde forsøkt seg lokalt med elbiler, men generasjon to av Soul var deres første internasjonale satsing på elektrisk mobilitet.
Den store batteripakken (27,0 kWh) tydet på at Soul lå an til å bli best på rekkevidde blant folkeelbilene, og antydet pris sa meg at dette kunne bli en alvorlig konkurrent til den gang bestselger Nissan Leaf.
I dag kjenner vi fasiten. Soul EV er blitt en langt større suksess enn noen kunne forstille seg. I følge tall fra OFV er 2330 biler registrert per 14. august, og for tiden figurerer Soul som tredje mest foretrukne elbil.
Eller?
Dette stemmer slett ikke om du kun leser statistikken for nye biler. Der er ikke Soul engang Kias mest kjøpte bilmodell, og du må helt ned på sjuende plass for å finne Soul EV.
Forklaringen ligger i bruktimporten og en dags registrerte biler fra Tyskland. For Kia har behov for å vise miljøansikt i Tyskland. Derfor må Norge vente på nye Soul EV, mens tyskerne har svært god tilgang på biler de knapt vil ha.
Tyskerne interesserer seg foreløpig beskjedent for elbiler. Incentivene for å skifte til EV er fortsatt for små og lademulighetene langs veinettet dårlig utbygd.
Det bekymrer imidlertid ikke de tyske Kia-forhandlere. For utenfor døren deres står norske biltransportbiler klare til å laste dem opp og kjøre nordover så snart skiltene er skrudd på – og av igjen.
– Vi kjøper de bilene tyskerne ikke vil ha, sa en norsk bruktbilimportør til bladet Bil i fjor.
– Tro meg på at vi forsøker å gjøre noe med dette hver gang vi møter Kia, men like ofte får vi til svar at Norge er et lite bilmarked så vi må ta til takke med de kvotene vi får på nye biler, sier administrerende direktør Irene Solstad i Kia Norge.
Den skjeve fordelingen av nye biler i forhold til hvor det reelt er mulig å selge dem skapte umiddelbart et bruktmarket, og Kia Soul ble på rekordtid dette litt skjulte markedets vinner sammen med Nissan Leaf. Disse to modellene sto ved inngangen til august for 27 prosent av de bruktimporterte bilene – og med Soul på topp.
Totalt ruller det i overkant av 6000 Soul i Norge, 5700 av dem med elektrisk drivlinje.