-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Opels én pedals elbil
Én pedal er nok for å kjøre Opel Ampera-e i det daglige. Elbilen med 60 kWh batteri vises på bilutstillingen i Paris og er klar for Norge til våren.
Én pedals bil, sier Opel om Ampera-e når den tyske armen av amerikanske GM trår inn på elbilarenaen til våren med rekkevidde som kommer til å skremme konkurrentene; drøyt 400 km etter den europeiske NEDC-syklusen.
Siden Opel Ampera-e er tvillingbroren til Chevrolet Bolt, faller det naturlig å hente ned de mer edruelige rekkeviddetallene fra USA hvor Bolt nylig ble EPA-sertifisert til 238 miles (383 km).
Det betyr at 300 km antydet rekkevidde i norsk dagligbruk for Ampera-e burde være helt reelt. Bilen kan naturligvis også hurtiglades.
Med unntak av Tesla er ingen av konkurrentene der. Foreløpig.
Én pedal betyr ikke at Ampera-e er uten bremsepedal. Nei da, pedalen fungerer som i alle andre biler, men under normal kjøring trenger du ikke å bruke den.
Forklaringen er enken: Regenerering av energi.
Alle elbiler har en eller annen form for regenerering av bremseenergien, som oftest styrt av sjåføren ut fra komfort- og energihensyn. Også Ampera-e har det, og effekten på regenereringen styres med hendlene på rattet.
I trinn én er ladeeffekten minst og bilens ordinære bremser må brukes for å stoppe den. Innstilt i funksjonen «Regen om Demand» maksimeres regenereringen og bilen stopper ved kun å slippe opp gasspedalen.
Opel hevder at når man først har lært seg teknikken, det vil si å planlegge kjøringen bedre ved å løfte blikket og se langt framover, kjøres det mer økonomisk og rekkevidden økes med inntil fem prosent sammenliknet med å kjøre i «Drive».
Det samme har BMW ment siden de lanserte i3. Derfor fjernet de like godt muligheten til å regulere regenereringen med annet enn gasspedalen. De fleste som kjører BMW i3 kan skrive under på at det fungerer godt.
Med 60 kWh batteripakke er Opel først ute i kompaktklassen (4,17 meter lang bil) med batterikapasitet og rekkevidde som forventes i familiestore elbiler om få år. Nissan har ikke bare tydelig signalisert at deres neste Leaf utstyres med 60 kWh, jeg har selv holdt i batteripakken.
Der befinner også Teslas kommende kompaktbil seg. Det tvinger BMW, Mercedes, VW, Hyundai og Kia å følge etter så snart som mulig. Hvis ikke må prisen på bilene deres betydelig ned om de skal være interessante i det kommersielt viktige norske elbilmarkedet.
Opel oppgir 204 hk toppeffekt på Ampera-e og 360 Nm i moment. Dette gjør Ampera-e svært rask med akselerasjon til 50 km/t på 3,2 sekunder, fra 80 km/t til 120 km/t tar det bare 4,5 sekunder. For å spare strøm begrenes toppfarten til 150 km/t.
Bagasjerommet laster 381 liter og bilen registres som femseter.
Ampera-e leveres med nyeste versjonen av infotainmentsystemet IntelliLink som med full støtte for Apple CarPlay og Android Auto, gir sømløs tilkobling av smarttelefoner.
Opels OnStar vil være standard I Ampera-e. Teknologien kobler deg opp til en alarmsentral og kan være livreddende om uhellet skulle være ute, enten ved at du selv ber om hjelp, eller ved at OnStar varsler automatisk om en ulykke skulle ha inntruffet.
OnStar fungerer også som en slags personlige rådgiver på veien. Trykk inn knappen og du kobles opp mot din egen rådgiver som eksempelvis kan hjelpe deg med å finne adressen til dit du skal.
Prisen på Ampera-e er ikke fastsatt. Informasjonssjef Stein Pettersen i Opel sier bare at bilen skal være konkurransedyktig, men at man ikke må glemme dens lange rekkevidde samt at Opel leverer bilene godt utstyrt i Norge.
Når GM har priset Bolt til 37.500 dollar (312.000 kroner) i USA så kan det være et godt utgangspunkt for å vurdere hva Ampera-e kan komme til å koste.
Prisen vil i så fall havne noen titusen kroner over elbilbestselgerne VW Golf og Nissan Leaf, men under en greit utstyrt BMW i3 med største batteripakke.