Opel Ampera-e fotografert i Oslo. Elbilen kommer til Norge i løpet av våren.

Opel Ampera-e fotografert i Oslo. Elbilen kommer til Norge i løpet av våren.

Opel Ampera-e fotografert på Atlanterhavsveien. Elbilen kommer til Norge i løpet av våren.

Opel Ampera-e. Elbilen kommer til Norge i løpet av våren.

Opel Ampera-e. Elbilen kommer til Norge i løpet av våren.

Opel Ampera-e. Elbilen kommer til Norge i løpet av våren.

Opel Ampera-e. Elbilen kommer til Norge i løpet av våren.

Opel Ampera-e. Elbilen kommer til Norge i løpet av våren.

Opels én pedals elbil

Én pedal er nok for å kjøre Opel Ampera-e i det daglige. Elbilen med 60 kWh batteri vises på bilutstillingen i Paris og er klar for Norge til våren.

Publisert Sist oppdatert

Én pedals bil, sier Opel om Ampera-e når den tyske armen av amerikanske GM trår inn på elbilarenaen til våren med rekkevidde som kommer til å skremme konkurrentene; drøyt 400 km etter den europeiske NEDC-syklusen.

Siden Opel Ampera-e er tvillingbroren til Chevrolet Bolt, faller det naturlig å hente ned de mer edruelige rekkeviddetallene fra USA hvor Bolt nylig ble EPA-sertifisert til 238 miles (383 km).

Det betyr at 300 km antydet rekkevidde i norsk dagligbruk for Ampera-e burde være helt reelt. Bilen kan naturligvis også hurtiglades.

Med unntak av Tesla er ingen av konkurrentene der. Foreløpig.

Én pedal betyr ikke at Ampera-e er uten bremsepedal. Nei da, pedalen fungerer som i alle andre biler, men under normal kjøring trenger du ikke å bruke den.

Forklaringen er enken: Regenerering av energi.

Alle elbiler har en eller annen form for regenerering av bremseenergien, som oftest styrt av sjåføren ut fra komfort- og energihensyn. Også Ampera-e har det, og effekten på regenereringen styres med hendlene på rattet.

I trinn én er ladeeffekten minst og bilens ordinære bremser må brukes for å stoppe den. Innstilt i funksjonen «Regen om Demand» maksimeres regenereringen og bilen stopper ved kun å slippe opp gasspedalen.

Opel hevder at når man først har lært seg teknikken, det vil si å planlegge kjøringen bedre ved å løfte blikket og se langt framover, kjøres det mer økonomisk og rekkevidden økes med inntil fem prosent sammenliknet med å kjøre i «Drive».

Det samme har BMW ment siden de lanserte i3. Derfor fjernet de like godt muligheten til å regulere regenereringen med annet enn gasspedalen. De fleste som kjører BMW i3 kan skrive under på at det fungerer godt.

Med 60 kWh batteripakke er Opel først ute i kompaktklassen (4,17 meter lang bil) med batterikapasitet og rekkevidde som forventes i familiestore elbiler om få år. Nissan har ikke bare tydelig signalisert at deres neste Leaf utstyres med 60 kWh, jeg har selv holdt i batteripakken.

Der befinner også Teslas kommende kompaktbil seg. Det tvinger BMW, Mercedes, VW, Hyundai og Kia å følge etter så snart som mulig. Hvis ikke må prisen på bilene deres betydelig ned om de skal være interessante i det kommersielt viktige norske elbilmarkedet.

Opel oppgir 204 hk toppeffekt på Ampera-e og 360 Nm i moment. Dette gjør Ampera-e svært rask med akselerasjon til 50 km/t på 3,2 sekunder, fra 80 km/t til 120 km/t tar det bare 4,5 sekunder. For å spare strøm begrenes toppfarten til 150 km/t.

Bagasjerommet laster 381 liter og bilen registres som femseter.

Ampera-e leveres med nyeste versjonen av infotainmentsystemet IntelliLink som med full støtte for Apple CarPlay og Android Auto, gir sømløs tilkobling av smarttelefoner.

Opels OnStar vil være standard I Ampera-e. Teknologien kobler deg opp til en alarmsentral og kan være livreddende om uhellet skulle være ute, enten ved at du selv ber om hjelp, eller ved at OnStar varsler automatisk om en ulykke skulle ha inntruffet.

OnStar fungerer også som en slags personlige rådgiver på veien. Trykk inn knappen og du kobles opp mot din egen rådgiver som eksempelvis kan hjelpe deg med å finne adressen til dit du skal.

Prisen på Ampera-e er ikke fastsatt. Informasjonssjef Stein Pettersen i Opel sier bare at bilen skal være konkurransedyktig, men at man ikke må glemme dens lange rekkevidde samt at Opel leverer bilene godt utstyrt i Norge.

Når GM har priset Bolt til 37.500 dollar (312.000 kroner) i USA så kan det være et godt utgangspunkt for å vurdere hva Ampera-e kan komme til å koste.

Prisen vil i så fall havne noen titusen kroner over elbilbestselgerne VW Golf og Nissan Leaf, men under en greit utstyrt BMW i3 med største batteripakke.

Powered by Labrador CMS