-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
























































































Smarte elbiler
Nå går endelig Smart for masseproduksjon av elbiler. Ikke bare en modell, men tre.
Dette har vært en ganske seig prosess. For seks år siden cruiset jeg rundt i Smart Electric i New Yorks «norske» bydel Brooklyn. Da satte Daimler i gang et pilotprosjekt i USA, men planen var å starte masseproduksjon og lansere bilene i 40 land i 2012.
Gammel modell
Slik gikk det ikke. Riktignok kom et lite antall biler til Norge i fjor, men bilen var gammel allerede ved lanseringen. Den var nemlig basert på forrige generasjon Smart, like etter at dagens modell var lansert.
Det virket ganske håpløst, men det ser ut som importør Bertel O. Steen har fått solgt det lille antallet de fikk tak i – i alle fall er det registrert 125 Smart elbiler frem til i dag.
Men nå står altså bilen klar for verdenslansering i Paris. Samtlige modeller, Smart ForTwo, ForFour og Cabrio skal tilbys med elmotor i tillegg til eksisterende drivlinjer.
Dermed kan Smart skryte av å være eneste produsent som tilbyr alle sine biler med både forbrenningsmotor og elmotor.
Den europeiske lanseringen finner sted i løpet av 2017, og vi får håpe Norge kommer raskt på kartet.
Drivlinjen er den samme i alle modellene, og elmotoren sitter strategisk plassert over bakhjulene, som er synonymt med drivhjulene på Smart-modellene.
Motoren har en effekt på 60 kW (81 hk), og et dreiemoment på 160 Newtonmeter over hele registeret skal sørge for et lystig skyv. Smart ForTwo skal gjøre null til hundre på 11,5 sekunder, de øvrige trenger noen tideler mer.
Maks hastighet er 130 km/t og den oppgitte rekkevidden etter NEDC-standard er 160 kilometer.
Normal ladetid er 3,5 timer, men i løpet av neste år kommer en hurtiglader som kan redusere denne til 45 minutter, forutsatt at man har nødvendig kapasitet i nettet.