img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Svensk elbil-håp
Rundt Formel Student-miljøet i Lund har det dukket opp en seriøs plan om å sette en svensk Twizy-lik bil i produksjon. Investorene strømmer til.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

De som brukte øynene (og ørene) på en elbilutstilling i Gøteborg fredag (der de ikke engang hadde fått med neste års store nyhet, Ampera-e), ville merket en gjeng entusiastiske ungdommer. En gruppe bestående av flere nasjonaliteter, som brukte mye av dagen på å pitche Uniti.

Uniti er navnet på et prosjekt som har røtter i universitetsmiljøet i Lund. Flere av dem som er sentrale der har tidligere vært med på å drive frem Universitets vellykkede Formel Student racer som ble nummer 8 totalt (av rundt 100 deltakere) på Silverstone i fjor.

Og omtrent like mange i gruppen har bakgrunn fra Königsegg. Først og fremst i forbindelse med utviklingen av Regera

Mange av dem kommer også fra andre bilprodusenter, for eksempel har en av designerne, Marcelo Aguiar, tegnet for Seat.

Norsk bidragsyter
Og la oss ta med det norske bidraget til gruppen: Isak Monrad-Aas – han har en BSc i elektronikk fra Lund, men er åpenbart like hjemme i førersetet på en gaffeltruck, i en våtdrakt på vei mot eksotiske dykkermål, eller som video- og lydtekniker. 

Akkurat den type multitaskere man begynner å bli vant til dukker opp i slike sammenhenger. Han står i spissen for Unitis eksperimentelle elektronikk og deres PR-innsats.

Som åpenbart er ganske god. Etter at prosjektet ble presentert meget forsiktig i fjor, gikk de i høst ut for fullt og ba om penger gjennom FundedByMe – et crowd-funding opplegg som er litt annerledes enn for eksempel Kickstarter, fordi her kan du også bli aksjonær i selskapet.

Kampanjen gikk i hvert fall glimrende – de suste forbi det første målet på 500.000 euro allerede etter 36 timer. Nå er de oppe i mer enn det dobbelte, og det er fremdeles en uke igjen.

Nå er det ikke sagt veldig mye om selve produktet, selv om det ligger en tempoplan der - med den første prototypen klar første kvartal neste år, det meste på plass innen utgangen av 2017, de første bestillingene tar de tidlig i 2018, men utlevering skal ikke skje før i 2019 / 2020. Langt frem med andre ord.

Mikrobil
Det vi snakker om er en Blade Runner-aktig mikrobil, plass til to (bak hverandre kan det se ut som) og bygget etter europeiske Quadricycle-regler. Altså under 400 kg.

Her fortelles det om en 15 kW AC motor og et 11 kWh Na-Ion batteri som også skal kunne induksjonslades. Den får litt lenger rekkevidde enn Renault Twizy (ca. 150 km sies det) og omtrent samme toppfart og aks.

Styringen forklares på en måte jeg ikke skjønner en meter av – noe i nærheten av Nintendo Wii-system?

Vi får i hvert fall en sterk påminnelse om spill når vi får høre at hele frontruta kan bli en enorm head-up skjerm som gir deg "batshit crazy gaming and entertainment options." Selvkjørende talenter skal utvikles underveis.

Og selvfølgelig, i et slikt miljø: en bærekraftig tankegang hele veien, bilen bygget med nedbrytbare biomaterialer overalt der det er mulig.

En tankegang som også reflekteres i invitasjonen. Går du inn på hjemmesiden deres får du en klar beskjed om at «Denne svenske biler kommer for å redde verden».

Intet mindre!

Hvis du vil være med på å redde verden kan du faktisk fremdeles kaste deg på FundedByMe-toget – du finner det hele her

Men en elbilutstilling – nå skal den faktisk transporteres videre til Stockholm - uten for eksempel en Ampera-e, var ikke mye stas. Eller er det vi elbil-nordmenn som er blitt for blaserte?

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: